Gazdagsági bizonyítvány – Mercedes CLA 200 Coupé teszt – Origo

Régóta vártam, hogy felébredjen a Mercedes. A nyolcvanas-kilencvenes években felépített mítosz ugyanis az ezredforduló tájékán gyorsan szertefoszlott, egyre-másra jöttek az unalmas, pár év alatt rozsdásodásnak induló autók. Ez az új CLA a bizonyítéka annak, hogy van élet a halál után. A Merci feltámadt és erősebb, mint valaha.

A második generációs CLA (gyári kódnevén 118-as sorozat) idén mutatkozott be, továbbra is az aktuális A-osztályra épül. Február óta gyártják Kecskeméten, ősz óta már kombiként (Shooting Brake) is. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Osztom a közvélekedést, miszerint az utolsó jó Mercedes a W202-es kódjelű C-osztály volt, utána komoly hanyatlásnak indult a gyártó. A márka „a legjobbat, vagy semmit” szlogenje innentől erősen sántított, ugyanis sokan inkább a semmit kértük volna, mint a semmitmondó, semmilyen Merciket. Az előző generációs A-osztállyal viszont olyan forradalom kezdődött, amire kevés példa van az autóiparban.

Nem puttonyos A-osztály, négyajtós kupé

Elkezdte a gyártó odatenni magát dizájnban és minőségben, mostanra pedig meg is érkezett. Sőt, annyira megjöttek, hogy 2019-re a német prémiummárkák között nálam – és szinte minden autóval foglalkozó ismerősnél – ők a csúcs. A mai CLS, az A, a GLE, a 4 ajtós AMG GT mind-mind kategóriájuk legszebb autói és bár ez szubjektív, azért szerintem azt mindenki látja, hogy hipertér-ugrás történt a tíz évvel ezelőtti szomorú, nyárspolgárokat célzó, fáradt formákhoz képest.

18-as felninél nagyobb is elférne rajta. A kisebb benzines változatok (180, 200) 1,3-asok, a nagyobbak (220, 250, illetve 35 és 45 AMG-modellek) pedig kétliteresek. Csak a nagyobb motorhoz van összkerékhajtás, kézi váltó csak az 1,3 literesekhez választhatóForrás: Origo

A régi bázis, a német nyugdíjas nem tudom, hogy mit szól ehhez, de 60 alatt mindenki el van ájulva. Köztük én is, és bár már az előző CLA is tetszett, ez gyönyörű, büszkék lehetünk, hogy nálunk, a kecskeméti gyárban készül. Egy masszív, jó kiállású tömb az egész, rengeteg finom részlettel, ilyen például a csillagos eget imitáló hűtőmaszk vagy a háromdimenziós fények a hátsó lámpákban. Bár a CLA kisautó, hiszen az A-osztályra épül, sokat elmond a nagyzoló formáról az a tény, hogy a 18-as felnik reménytelenül kicsinek tűnnek rajta.

Kevés az üvegfelület, kötelező hozzá a radar és a kamera. Ugye senki sem gondolta a típusjelzés alapján, hogy kétliteres?Forrás: Origo

Érezték talán a Mercinél, hogy nagyon unortodox lett ez a forma, és eszükbe jutottak a jól kitömött idősebbek is. Csináltak ezért az A-osztályból szedánt is, ami gyakorlatilag minden paraméterben ugyanaz, mint a CLA, csak nem kupé, hanem egy puttonnyal hátbavert A-Klasse. Az árkülönbség néhány százezer forint, így nem sok eladott A-szedánt látok magam előtt, de biztosan kikutatták, hogy valahol annak is lesz piaca.

A külső megfog, a belső pedig megtart

A CLA-t pusztán a külsejével is el lehetne adni, de aki beül, az még jobban fogja akarni. Az új egyen-belső azt jelenti, hogy nem igazán lehet már megkülönböztetni a csillagos autókat egymástól, ha benn vagyunk. A felárért szép nagy, dupla tablet élőben kellőképpen áll-leejtős, és pixeleket egészen közelről sem látni rajta, az ujjal húzogatós lapozgatást pedig már tényleg majdnem úgy kezeli, mint egy Ipad. A teljesen új operációs rendszer, az MBUX pedig végre használható.

Megmaradt a keret nélküli ablak, ahogy egy igazi kupéhoz illikForrás: Origo

Vicces, hogy több mint egy évtized kellett ahhoz, hogy normálisan használható egységeket fejlesszen ki az autóipar, de örüljünk, hogy egyáltalán eljött az a korszak, amikor 1 perc alatt párosítottam a telefonomat és újabb 1 perc alatt pedig már a hangulatvilágítást is magamra szabtam. Annyi mindent tud egyébként, hogy nem is tudtam egy hét alatt sem az összes funkciót kipróbálni, de a számomra teljesen értelmetlen hangvezérlésre nagyon büszkék.

A 40 milliós kategóriában sem tud sokkal igényesebb lenni a vezető környezete. Lehet futurisztikus vagy éppen klasszikus kijelzőgrafikájú is a műszerfalForrás: Origo

„Hey Mercedes” felkiáltással lehet feléleszteni a mesterséges intelligenciát, akit angolos kiejtéssel lehet például a Petofi réjdióra ugrasztani. Ami egyébként egy gombnyomás. Van még néhány gyári skin a kijelzőkön, ami a műszerek elosztásától a menürendszer logikáján át a szellőzőnyílások megvilágításának színéig egy sor dolgot átkonfigurál.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Neked Ajánljuk