F1: 10 éve nem volt ilyen – Toro Rosso a dobogón és egyéb stathalmok – Nemzeti Sport
A hihetetlenül kaotikusra sikeredett Német Nagydíj Max Verstappen győzelmével zárult, második lett az utolsó helyről startoló Sebastian Vettel, míg a dobogó harmadik fokára Danyiil Kvjat állhatott fel. Tehát nincs az első háromban Mercedes, ám nem csak ezen tény miatt gyűjtöttünk össze egy sor statisztikai érdekességet a nem mindennapi futamról.
![]() |
| Kvjat (középen) 3 év után pezsgőzhetett újra (Fotó: AFP) |
Hirdetés
Mivel Valtteri Bottas a falnak csapta Mercedesét, Lewis Hamilton pedig pályafutása egyik legpocsékabb versenyét produkálva a 11. helyen ért célba, a 200. futamát ünneplő istálló nemcsak a dobogóról maradt le, hanem a pontszerzésről is.
Legutóbb tavaly, a Mexikói Nagydíjon fordult elő, hogy nem láthattunk Mercedes-pilótát pezsgőzni – Hamilton a 4., Bottas az 5. lett –, s a 2018-as Osztrák Nagydíj volt a legutóbbi, amelyen meg az „ezüstnyilak” pilótái nem szereztek pontot: akkor Bottas és Hamilton is kiesett.
Ráadásul, amióta a 2014-es idényben a Mercedes egyeduralma megkezdődött, most először fordult elő, hogy a németek összes célba érő autója nem szerzett pontot.
A kicsit magyartalan megfogalmazás „kicsomagolása”: ahogy ma is, úgy korábban többször is előfordult, hogy a Mercedes egyik autója kiesett, s olyanra is többször akadt példa, hogy a németek mindkét pilótája kiesett – nem sokszor, mindössze háromszor –, olyan viszont, hogy az egyik autó kiesése mellett a másik célba érő Mercedes nem szerez pontot, a domináns időszak kezdete óta először fordult elő. Hasonlóra – vagyis arra, hogy a célba érő Mercedesek mindegyike (legyen az 1 vagy 2) pont nélkül végez – legutóbb az Egyesült Államok Nagydíján volt példa, még 2012-ben: akkor Michael Schumacher a 16. lett, Nico Rosberget pedig a 13. helyen intették le.
Az sem fordult elő túl gyakorta mostanában – az „ezüstnyilak” dominanciájának kezdete óta –, hogy mindkét Mercedes lemaradt a dobogóról, de pontot szerzett. A már említett tavalyi mexikói futam előtt, a 2017-es Monacói Nagydíj volt ilyen (Hamilton a 7., Bottas az 5. lett), előtte pedig a 2015-ös Magyar Nagydíj (Nico Rosberg 8., Lewis Hamilton 6.) – s említsük még meg a 2015-ös Szingapúri Nagydíjat, amelyen Hamilton kiesett, Rosberg viszont a 4. lett.
Foglalkozzunk a továbbiakban inkább azokkal, akik – a Mercedesszel ellentétben – ott voltak a dobogón. Vegyük például Danyiil Kvjatot, aki három év, három hónap és 11 nap után és pályafutása során harmadszor állhatott ismét pódiumra: a mai nap előtt a 2016-os Kínai Nagydíj pezsgőzhetett legutóbb, s ezzel a szünettel a két egymást követő dobogója között eltelt időre vonatkozó rangsor 14., az eltelt 69 futamot figyelve pedig a 6. helyet foglalja el.
Az orosz csapata, a Toro Rosso még hosszabb idő után tért vissza a pódiumra, ahol ezt megelőzően mindössze egyetlen alkalommal járt: a 2008-as Olasz Nagydíjon Sebastian Vettel első győzelme alkalmával, amely szintén esős futamot hozott. A két dobogó között eltelt 10 év 10 hónap és 14 nap az örökrangsor 8. helyére dobta a faenzai istállót.
Sebastian Vettel némi szerencsével és a végén bemutatott előzésekkel az utolsó helyről rajtolva ért célba másodikként, amivel egy nem túl gyakorta emlegetett statisztikai mutatóban beérte Michael Schumachert: ez volt Vettel 64. olyan dobogós helyezése, amikor nem futamgyőztesként pezsgőzhetett, ezzel a hétszeres bajnokkal együtt a 3. helyet foglalja el az összevetésben – a rangsort 82 második és harmadik hellyel vezető Kimi Räikkönen, valamint a 65 ilyen dobogós helyezést számláló Fernando Alonso mögött.
Ami pedig a győztest illeti: a holland Max Verstappen sorozatban 20. alkalommal szerzett pontot, amivel a vonatkozó örökrangsorban jelenleg a 8. helyen áll; a tavalyi Magyar Nagydíjon zárt legutóbb pont nélkül, azóta minden futamán szerzett pontot, a legrosszabb helyezése pedig ötödik volt – négyszer.
| 1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | |
| 2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 7.333 mp h. |
| 3. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Honda | 8.305 mp h. |
| 4. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 8.966 mp h. |
| 5. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 9.583 mp h. |
| 6. | Alexander Albon | thaiföldi | Toro Rosso-Honda | 10.052 mp h. |
| 7. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 12.214 mp h. |
| 8. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 13.849 mp h. |
| 9. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 16.838 mp h. |
| 10. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 18.765 mp h. |
| 11. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 19.667 mp h. |
| 12. | Robert Kubica | lengyel | Williams-Mercedes | 24.987 mp h. |
| 13. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 26.404 mp h. |
| 14. | Pierre Gasly | francia | Red Bull-Honda | 3 kör h. |
| FELADTÁK | megtett körök | |||
| Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 56 | |
| Nico Hülkenberg | német | Renault | 39 | |
| Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 27 | |
| Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 25 | |
| Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 13 | |
| Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1 |
| PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | L. K. P.* | PONT | |
| 1. | Lewis Hamilton | 7 | 9 | 10 | 2 | 223 |
| 2. | Valtteri Bottas | 2 | 9 | 10 | 2 | 184 |
| 3. | Max Verstappen | 2 | 4 | 11 | 2 | 162 |
| 4. | Sebastian Vettel | – | 5 | 10 | 1 | 141 |
| 5. | Charles Leclerc | – | 5 | 9 | 2 | 120 |
| 6. | Pierre Gasly | – | – | 8 | 2 | 55 |
| 7. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 7 | 48 | |
| 8. | Kimi Räikkönen | – | – | 8 | 31 | |
| 9. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 6 | 27 | |
| 10. | Lando Norris | – | – | 4 | 22 | |
| 11. | Daniel Ricciardo | – | – | 4 | 22 | |
| 12. | Lance Stroll | – | – | 4 | 18 | |
| 13. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 17 | |
| 14. | Kevin Magnussen | – | – | 3 | 15 | |
| 15. | Alexander Albon | – | – | 4 | 15 | |
| 16. | Sergio Pérez | – | – | 3 | 13 | |
| 17. | Antonio Giovinazzi | – | – | 2 | 5 | |
| 18. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 4 | |
| *: a futam leggyorsabb köréért járó pluszpont | ||||||
| KONSTRUKTŐRÖK | ||
| 1. | Mercedes | 407 |
| 2. | Ferrari | 261 |
| 3. | Red Bull-Honda | 217 |
| 4. | McLaren-Renault | 70 |
| 5. | Toro Rosso-Honda | 42 |
| 6. | Renault | 39 |
| 7. | Alfa Romeo-Ferrari | 36 |
| 8. | Racing Point-Mercedes | 31 |
| 9. | Haas-Ferrari | 19 |
| 10. | Williams-Mercedes | 0 |
