Hernádi Zsolt az üzemanyagpiacról: rendkívül veszélyes időszakban vagyunk – Portfolio

A Mol elnök-vezérigazgatója reményének adott hangot, hogy nem kell majd 50 liternél lejjebb vinni az egyszeri tankolási limitet és elmondása szerint az eddigi lépést is azért kellett megtenni, hogy egyáltalán legyen elég üzemanyag.
Hernádi Zsolt utalt arra is, hogy
már régen túl vagyunk azon a ponton, hogy tartható legyen a 480 forintos hatósági üzemanyagár.
Szerinte már „picit elkezdtünk hazardírozni”, mert a relatív alacsony ár fogyasztásnövekedéshez vezetett, miközben az üzemanyagimport leállt a 480 forintos árspaka miatt, az itthoni termelésnek pedig vannak korlátai, részben a szükséges karbantartások miatt, ezért szerinte ezt a helyzetet még egyszer végig kell gondolni.
A Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója a Portfolio-nak adott, vasárnap megjelent interjúban szintén arra figyelmeztetett, hogy “pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány, de semmi nem garantálja, hogy ez így is marad”. Már ő is arra figyelmeztetett, amit Hernádi is kiemelt az adásban, hogy a Mol pozsonyi finomítója karbantartás miatt áll és majd csak július 20-án indul újra, a százhalombattai finomítóban pedig augusztusban és októberben is karbantartás lesz, ezért mindkét hónapban a szokásos termelési volumenhez képest 65%-kal csökken a dízel termelés. Emellett az is gond, az európai dízelpiac 10%-át Oroszországból importálja, de a szankciós határidő közeledtével az oroszok már elkezdték átirányítani az exportjukat Kínába és Indiába.
Hernádi úgy látja, hogy Magyarországon jelenleg relatív üzemanyaghiány van, ami azt jelenti, hogy most tartalékolnia kellene az országnak, főleg az említett augusztusi százhalombattai kapacitáscsökkenés miatt, de ez a tartalékolás pont nem megy megfelelő ütemben. Ezért mindenképpen kérniük kell az állami stratégiai készlet egy részének felszabadítását, amit majd később vissza kell tölteniük a százhalombattai kapacitások újra maximális szintre felpörgése után.
Az elnök-vezérigazgató úgy látja, hogy piaci szempontból előbb-utóbb meg kell szüntetni a 480 forintos ársapkát, de abba a „fantáziálásba” nem akart belemenni kérdésre sem, hogy jegyrendszerrel vagy más megoldással korlátozzák-e a fogyasztást. Újra hangsúlyozta viszont, hogy a 480-as ársapka miatt egyszerűen nem jön be az üzemanyagimport Magyarországra, mert nem éri meg a szereplőknek, így csak azt adják el itthon, amit megtermelnek, ami szerint felveti azt a kérdést, hogy meddig lehet ezt csinálni.
Hernádi az interjúban a héten Washingtonban megszületett választottbírósági ítélettel kapcsolatban többek között azt mondta: a Mol mindenképpen be akarja hajtani a most megítélt összeget a horvát államon, mert ez a pénz jár a Mol részvényeseinek. Amint beszámoltunk róla: a tengerentúli választottbíróság a Molnak adott igazat a horvát állammal szemben, mert kimondta, hogy nem megalapozottak a vesztegetéssel kapcsolatos állítások. Hernádi jelzése szerint ennek a pernek a célja az volt, hogy bizonyítsa a horvát állam károkozását, mert szerinte nemcsak a Molnak, hanem a horvát részvényeseknek is okoztak kárt.
A cégvezér szerint jogállamisági próba, hogy most mit lép a horvát állam, mivel ellentétes egymással a horvát legfelsőbb bíróság és a washingtoni választott bíróság ítélete, közben pedig a hernádi elleni nemzetközi elfogatóparancs az előbbi horvát testület ítélete alapján van életben. Hernádi szerint a washingtoni ítéletet a horvát jogrendbe be kéne illeszteni, de illúziói nincsenek ezzel kapcsolatban és egyébként is jelezte, hogy egyelőre nem kíván külföldre utazni.
A 12 éve tartó üggyel kapcsolatban úgy fogalmazott: azt menedzsment iskolákban kell tanítani, az ítélet pedig számára morálisan egyértelműen elégtétel, az pedig hogy mikor fog utazni, egy teljesen másodlagos kérdés.
Címlapkép forrása: MTI/Szigetváry Zsolt. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a rendkívüli Kormányinfó sajtótájékoztatón a Miniszterelnöki Kabinetiroda Garibaldi utcai sajtótermében 2022. március 10-én.