Rá sem fog ismerni a Zafirára, kategóriát váltott a családi Opel – Origo
Kompakt egyterűből kisteherautó-alapokra épített, ablakos kisbusszá vált, annak minden előnyével és hátrányával. Háromféle hosszban, akár 9 személyesként is lehet rendelni, tehát rengeteg a hely benne, de az összhatás nem túl személyautós.

Az 1999-ben bevezetett Zafira a maga idejében kirobbanó sikert aratott a nagycsaládosok és taxisok körében, hiszen ez volt az első olyan kompakt egyterű, amelynek csomagteréből ki lehetett hajtogatni még két ülést. Ha ma is gyártanák, a vevői jogosultak lennének a 2,5 milliós nagycsaládos kedvezményre. Összesen három generációt élt meg az Astra-alapokra épült típus, az évek során egyre nagyobbá és jobban felszereltté vált, és összesen 2,7 millió példányban fogyott.

Megváltozott egyterűfogyasztási szokások
Viszont az elmúlt öt évben a statisztikák szerint a kompakt egyterűk vásárlóinak közel kétharmada SUV-ba ült át. Az aszfaltterepjárók közül ugyanis szintén sok az 5+2 üléses verzió, a kicsit kisebb helykínálatot és rosszabb variálhatóságot pedig szívesen áldozzák fel a vevők a divatos megjelenés és a jó terepjáró képesség oltárán. Így már nem érte volna meg az időközben a francia PSA-konszern tulajdonába került Opelnek kifejleszteni a negyedik generációs Zafirát, viszont a típusnév olyan vonzerőt jelent, hogy nem akarták eltüntetni a kínálatból.

Végül az a döntés született, hogy a PSA-Toyota közös, K0 jelzésű platformján osztozkodó kisáru- és személyszállító széria, azaz a Citroën Spacetourer/Peugeot Traveller/Toyota Proace Verso ikermodelljeként lép piacra az új nemzedék. Így a fejlesztésre szánt pénzt meg lehetett spórolni, ráadásul az utóbbi 5 évben a kisbuszok kereslete is 54 százalékkal nőtt, tehát a siker szinte garantált. Hogy azért valamennyire jelezzék, ez a kocsi nem a Zafira C (Tourer) valódi utódja, a név mögé biggyesztették a Life utótagot.
Kilencen is beférnek
Ha a szép, „karfogú” utolsó Zafira formája egy kifinomult műalkotás, akkor az új Zafira Life-é inkább egy ügyes mesterember műve. Michelangelo átadta az ecsetet egy szobafestőnek: a derékszögek és párhuzamosok uralta vonalvezetés a maximális célszerűség szellemében készült, mert egységnyi alapterületen így lehet a legnagyobb utasteret kialakítani. Nincs benne sok egyéniség, de belekötni sem lehet, a testvéreitől csak a hűtőmaszk és a fényszórók formájában tér el – minimálisan.

A tengelytáv a legrövidebb, 4,60 méteres változat esetén 2,93 méter, a 4,95 m középhosszú és az 5,3 m extrahosszú kivitelnél viszont egyaránt 3,3 méter, itt csak a hátsó túlnyúlás, vagyis a csomagtartó nagyobb. Összehasonlításképp, a régi Zafira 4,65 méter hosszú volt, 2,76 méteres tengelytávval.

9 személyes kivitel akár a legkisebb Zafira Tourerből választható, egyébként a három sorban bármilyen üléselrendezés megvalósítható, a legnépszerűbbnek a 2+3+3 ígérkezik. Az ülések az olcsóbb változatokban csak dönthetőek és kivehetőek, a drágábbakban tologatni is lehet őket sínen. Ha csak az első sorban vannak ülések, akkor a 3600, 4200, illetve 4900 literes raktér alakul ki, amivel egy régi Zafira nem tudna versenyezni.

A motor- és a váltókínálat mindháromban azonos. Az 1,5 literes dízel 102 és 120, a kétliteres 120, 150 és 177 lóerővel kapható, a nyomatékértékek 270 és 400 Nm között változnak. Hatfokozatú kézi váltó jár alapáron, a nyolcas automata feláras a legerősebb motor kivételével.
A cikk folytatódik a második oldalon!