Letérdelnek-e az autók a 3G adatszolgáltatás megszűnésével? – Telex
A Telekom július 1-én, a Telenor idén nyáron leállítja magyarországi 3G mobilfrekvencia szolgáltatását. A Vodafone sem marad ki a sorból, de a cégnél csak annyit tudni, hogy Székesfehérvár és Várpalota környékén kezdték a leállítást, május 23-án. Minderre azért van szükség, hogy a szűkös frekvenciaspektrumot a gyorsabb és hatékonyabb 4G és 5G technológiákkal fedhessék le. Fontos adalék azonban, hogy csak a 3G szűnik meg, a 2G (EDGE) továbbra is elérhető marad. Így a csupán telefonálás-alapú információátadás a maximum 3G-t használó eszközöknél is biztosított marad, vagyis nem kell kidobni azokat a készülékeket, amelyekben a 3G a legjobb adatkapcsolat-típus, igaz, nem lehet majd velük mobilnetezni. Miközben ezek a telefonok manapság pár ezer forintot érnek, rengeteg olyan autó van, amelyet nem lehet ennyire egyszerűen elengedni, pedig pontosan ugyanarra a problémára számíthat a gazdájuk.
Milyen technológiák érintettek?
A legfontosabb autós, mobilnetet igénylő funkció az automata segélyhívás. A baleset esetén a hatóságokat tárcsázó ecall rendszer 2018. áprilisától kötelező az új autótípusokban egy Európai uniós kezdeményezés nyomán. Az ecall nem csak telefonál, de a adatokat is szolgáltat a baleset körülményeiről, így a hatóságok rögtön tudhatják, hányan ültek az autóban, illetve hány légzsák robbant az ütközéskor. Az átállás után sem lesz fennakadás ebben a szolgáltatásban, hiszen a hívás és az adattovábbítás is működőképes marad 2G-kapcsolattal.
Az infotainment, vagyis a fedélzeti kommunikációs- és szórakoztatórendszer különböző szolgáltatásai, és az extraként autóba rendelt internetkapcsolatokkal már más a helyezet. A 4G 2012-es, magyarországi bevezetése óta óriási fejlődésen mentek keresztül ezek a rendszerek, így ma már nem csak időjárásjelentést, illetve rövid, szöveges híreket olvashatunk velük, hanem távoli szoftverfrissítést, telefonról vezérelhető funkciókat (előfűtés/hűtés, mobilos ajtónyitás, kiparkolás), internetezést és sok minden mást nyújtanak. Mindez már sok esetben jóval több adatforgalmat igényel, mint amekkorát kényelmesen ki tud szolgálni egy 3G megszűnésével 2G-re butuló autó fedélzeti rendszere.
Az adatkapcsolathoz SIM-kártya kell, amelyet alapesetben az autógyártók biztosítanak a vásárláskor, előre meghatározott ideig. Ez akár a újkori forgalomba helyezéstől számítva 5-7 évet is jelenthet, utána viszont márkája válogatja, hogy magával az autógyártóval, vagy a mobilszolgáltatóval kell-e új előfizetési szerződést kötnünk. A fedélzeti internethez szükséges modemeket és SIM-kártyákat többnyire úgy építik az autókba, hogy mezei felhasználó, otthoni körülmények között ne tudjon hozzáférni. Ez a hozzáállás pont a mostanihoz hasonló technológiaváltásokkor teszi kiszolgáltatottá az adatkapcsolati szempontból elavuló autók gazdáit.
Támogatják azokat, akiknek 3G-s mobiljuk van
A Netrefel program keretében maximum bruttó 20 ezer forintos támogatást kaphatnak azok, akik benne ragadtak a 2G/3G technológiás mobiltelefonokban. A programot elég korrekten állították össze, úgyhogy ne rohanj az ingyen pénzért, ha új iPhone-t vennél, mert nem fog menni. Egyrészt maximum bruttó 120 ezer forintos új eszközre vehető igénybe a támogatás, ráadásul bármilyen, évek óta a fiók mélyén lapuló telefon nem elég, mert azt is bizonyítanunk kell, hogy az öreg eszközzel legalább egyszer telefonáltunk/sms-eztünk/interneteztünk 2021. július 1. és december 31. között.
A 3G megszűnésével kapcsolatban minden magyarországi képviselettel rendelkező autómárka importőrét megkerestük, hogy megtudjuk, mire számíthatnak az autók tulajdonosai. Mindenhova azonos kérdéssort küldtünk, és egy héten belül kértük a válaszokat. Ezalatt az Alfa Romeo, Fiat, Ford, Jeep, Lexus, Toyota, Mazda, Nissan, és a Renault márkáktól nem érkezett érdemi visszajelzés, a Citroën, DS, Honda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, és Suzuki típusait pedig nem érinti az átállás.
Általános jelenség, hogy a márkák elugranak a felelősségvállalás elől, és azzal védekeznek, hogy a szolgáltatások (jóval lassabban) 2G-n is működőképesek maradnak, vagy azt javasolják, hogy telefonról osszunk internetet az autóra.
BMW
A BMW úgy fogalmazott, hogy a 2017. július után gyártott autók mind 4G-képesek, kivéve a 2018. novembere előtt gyártott i3, és a 2018. márciusa előtt gyártott i8 elektromos modelleket. A 3G megszűnése miatt 2G-ben ragadt típusok szolgáltatásai működni fognak ugyan, de lassabbak lesznek, írja válaszában az importőr.

Honda
A Honda autóiban sosem volt 4G-nél gyengébb képességű modem, így őket nem érinti az átállás. Az adatszolgáltatás elérhetősége nincs időben lekorlátozva, de előfizetés szükséges bizonyos funkciók használatához (pl. My Honda+ személyi asszisztens).
Jaguar, Land Rover
A Jaguar a 2018-as modellévtől tért át a 4G alkalmazására. Az előtte készült modellek tulajdonosai számára semmi jó hírrel nem szolgált a hazai képviselet, csak azzal, hogy a 2G kapcsolaton keresztül továbbra is működőképesek maradnak a szolgáltatások. Mint tudjuk, nem kizárt, hogy lassabban.
Kia
A Kiákat alapvetően nem érinti az átállás. A Niro volt az első, amelyet beépített Sim-kártyával árultak, de a forgalmazó szerint annak a típusnak is rendben lesznek a szolgáltatásai, ha a legújabb Kia Connect applikációt használjuk a telefonunkon. Amennyiben a Kia-tulajdonosok internetet is rendeltek az autójukba, hét évig ingyenesen, utána előfizetéssel használhatják azt.
Mercedes-Benz
A Mercedes adatkapcsolatot is igénylő szolgáltatásaihoz Magyarországon Vodafone SIM-kártyát használnak, és érdekes módon a hazai márkaképviselet azt a tájékoztatást adta, hogy szerintük ez a szolgáltató egyelőre nem tervezi a 3G leállítását. Ezt már cikkünk elején cáfoltuk, hiszen a Vodafone a többi szolgáltatóhoz hasonlóan szintén megkezdte a 3G fokozatos kivezetését.

Mindemellett a márka itteni képviselete szerint a legfeljebb 3G-re képes régebbi autók szolgáltatásai működőképesek lesznek akkor is, ha csak a 2G marad. Hozzátették azt is, hogy az autó internet szolgáltatását nem az importőr közreműködésével, hanem közvetlenül a Vodafone-on keresztül lehet megrendelni, a az autógyártó csak a műszaki alapot adja hozzá.
Opel
Az Opelnél viszonylag lazán állnak a kérdéshez. A 3G megszűnése a 2020 után gyártott, Opel Connect autós operációs rendszert futtató elektromos és plug-in hibrid típusoknál kulcskérdés. Ez a szolgáltatás teszi lehetővé a villanyautózáshoz köthető kényelmi funkciók (távolról indítható klíma, fűtés stb.) mobilos vezérlését. Ebbe a körbe tartozik a Grandland plug-in hibrid változata, valamint az elektromos Mokka-e, Corsa-e, Combo-e, Vivaro-e és Zafira-e típusok, de az Opel szerint annyira kevés adatforgalmat használ az alkalmazás, hogy csak kismértékű lassulásra kell számítani. Zám Donát, az Opel hazai termékmenedzsere hozzátette:
„Az OpelConnect európai háttérrendszereinek működtetőjeként a Stellantis komolyan vizsgálja a 3G-s egységgel értékesített autók utólagos fejlesztésének műszaki lehetőségeit, a vizsgálat eredményeiről a nyár folyamán tudunk majd beszámolni.”
Opel Connectet használ egyébként az új Opel Astra (L) is, de ott már minden autót 4G modemmel szerelnek fel. A régebbi típusoknak még csak most kezdték meg az átállítását, így például 2022. novemberétől a Mokka, 2023. februárjától a Grandland, míg 2023. májusától a Corsa, Vivaro/Zafira és Combo már 4G-s modemmel gördül le a gyártósorokról. Az Opel direkt internetkapcsolatot egyik autójához sem kínált, de az Opel Connect szolgáltatáshoz szükséges díjmentes adatforgalmazást a vásárlástól számított 10 évig garantálja a gyártó.
Peugeot
A Peugeot kínálatába csak az elmúlt öt évben kezdtek el beszivárogni azok a modellek, amelyek valamilyen formában internetkapcsolat segítségével nyújtanak kiegészítő szolgáltatásokat. Az érintett autók mindegyikében van 4G modem, így náluk sem kell tartani a régi típusú mobilnet-rendszer megszűnésének következményeitől.
A fizetős online szolgáltatások közül jelenleg az élő közlekedési- és traffipax információk elérhetők Magyarországon, ez 3 évig ingyenes. Mivel az online fizetési felület még fejlesztés alatt áll, a cég nem tudta megmondani, hogy mennyibe kerül majd a hosszabbítás, sőt, csak nemrég vezették be magát a szolgáltatást.
Bizonyos esetekben az autó egész élettartamára ingyenesek ezek az adatkapcsolathoz kötött funkciók, mint például az e-távvezérlés az elektromos és hibrid modelleknél, a térképfrissítés, a My Peugeot applikáció amellyel szintén az autó bizonyos funkcióit követhetjük a távolból, illetve a segélyhívó-rendszer.
Tesla
Az amerikai villanyautómárka típusai kapcsán egy Teslákra szakosodott független szerviz vezetője, Zambelly György volt a segítségünkre. A szakember szerint a 2015 júniusa előtt gyártott Model S-eket érinti az átállás, hiszen ezután már minden Teslába 4G képes egységet szereltek. Mivel már a korai modellek is igen sok internetkapcsolathoz köthető funkciót tudtak (távoli frissítés, a Supercharger töltőhálózat információi, távoli vezérlés, zenestreamelés stb.), ezért érdemes kicseréltetni a modemet az autón, körülbelül 50-60 ezer forintért. Aki mégsem végezteti el az átalakítást, az a továbbiakban a telefonjáról megosztott internetre támaszkodhat. Ezzel kapcsolatban azért nem árt tudni, hogy a Tesla részben az AUtopilot miatt rengeteg információt küld az autóból a központba, ami akár sok megabájtos dashcam felvételeket is jelenthet.

Volkswagen-csoport (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen)
Óriási modellpalettáról van szó, ráadásul vannak kifejezetten drága autóik is, amelyek nagyobb eséllyel szenvedik meg az átállást. Ennek megfelelően a hazai képviselet inkább általános információkkal válaszolt kérdéseinkre. Az adatforgalmat igénylő szolgáltatások (Security & Service, például a közelgő szervizre figyelmeztet többek között, vagy az e-Remote, ami a villanyautók távoli vezérlésével kapcsolatos kényelmi funkciókat tartalmazza), továbbra is működni fognak, de a 3G lekapcsolása lassulást okozhat.
Ebből arra következtetünk, hogy lehetnek olyan típusok is, amelyek nem képesek a 4G-re, de ezekkel kapcsolatban a VW csak úgy fogalmazott, hogy
„a 4G/LTE hálózat vagy akár 5G hálózat használatát lehetővé tevő kommunikációs egység beépítése az aránytalanul nagy műszaki ráfordítás miatt nem indokolt”. A Volkswagen valós idejű forgalmi adatokat mutató Guide & Inform szolgáltatásával kapcsolatban megjegyzik, hogy az erre a funkcióra képes autók alkalmasak megosztott mobilinternet fogadására, így lehet az esetleges lassulást kompenzálni.”
A Volkswagen importőre hozzáteszi azt is, hogy: „Sajnáljuk, hogy a távközlési szolgáltatók leállították a mobiltelefon-hálózatokat, de ez nyilvánvalóan kívül esik a Volkswagen AG és a Porsche Hungaria befolyási és felelősségi körén.”
Volvo
A Volvónál 2016. 46. hetétől (november közepétől) gyártott autóktól lett alap a 4G, viszont a korábbi gyártásúaknál nem jellemző, hogy olyan szórakoztató elektronikával legyenek felszerelve, ami nagy sebességű adatkapcsolatot igényel. Az egyedüli eset, ahol a 3G kivezetése esetleg fennakadást okozhat, az a 2011-18 között gyártott On Call szolgáltatással felszerelt S60/V60/XC60 típusok P-SIM kapcsolat adatforgalma. Sztárcsevity Andrea, a Volvo ügyfélélményért felelős részlegének hazai vezetője szerint ezek szinte kizárólag szürkeimportos autók, és náluk is kikerülhető a probléma úgy, ha telefonról osztjuk meg az internetet. A Volvo tájékoztatása szerint a modemet nem lehet cserélni ezekben az autókban.

A forgalmazó tájékoztatásához érdemes hozzátenni, hogy a megemlített 2016-os váltópontkor már bőven gyártották a ma is futó második generációs XC90 SUV-t, így ott lehetnek csak 3G-t tudó modellek a piacon.
Új korszakhoz kell hozzászoknunk az autózásban
Habár a 3G technológia kivezetésével jó néhány prémiumautó szolgáltatása lassulhat, szinte kivétel nélkül mindegyikük használható marad. A történtek kapcsán inkább az a tanulságos, hogy egyes gyártókat mennyire hidegen hagyja, hogy bizonyos értelemben egyik napról a másikra avulnak el az autóik. Úgy tűnik, vásárlóként hosszú távon az értékcsökkenésbe bele kell számolnunk majd, hogy egy újabb adatkapcsolat-generációváltás esetén néhány funkciótól meg kell majd válnunk, vagy el kell fogadnunk a lassulást.