Küszöbön az újabb botrány: véget vetnének a „kamu” villanyautók állami támogatásának – Portfolio

Black Friday a Portfolio-nál!
Az akció keretében a november 23. és november 27. között vásárolt éves SIGNATURE előfizetéseket most 40%-os kedvezménnyel, 17907 forintért lehet megvásárolni. Ezzel is a minőségi gazdasági tartalomgyártást támogatod. Tudj meg többet

A Transport and Environment október elején már hallatta a hangját, amikor saját tanulmányukban arra hívták fel a világ figyelmét, hogy az Európai Bizottság és Tanács által támasztott kihíváshoz, a szigorodó károsanyag-kibocsátási követelményekhez, jól alkalmazkodott az autóipar. Hangsúlyozták, hogy az autógyártók képesek lesznek teljesíteni az előírásokat feltéve, hogy azok a szereplők, amelyek nagyobb lemaradásban vannak, növelni tudják a részben, vagy teljesen elektromos autóik értékesítését flottaszinten.

A TANULMÁNYban UGYANAKKOR ARRA IS FELHÍVTák A FIGYELMET, HOGY FENNÁLL ANNAK A VESZÉLYE, HOGY A LENDÜLET 2021 UTÁN ELFOGY AZ EURÓPAI UNIÓ HOSSZABB TÁVÚ, EGYELŐRE MEGENGEDŐBB SZABÁLYOZÁSA MIATT.

Az autógyártók ugyanis a plug-in hibrid modellek nagyobb arányú értékesítésével is képesek lehetnek teljesíteni a kitűzött flottaszintű károsanyag-kibocsátási célokat, így viszont nincsenek rákényszerítve arra, hogy érdemben növeljék a tisztán elektromos modellek eladásait. Ez pedig veszélybe sodorhatja az elektromobilitás további terjedését Európában.

A T&E MOST VISZONT A NÉHÁNY HÉTTEL EZELŐTTINÉL SOKKAL KEMÉNYEBB ÉS NYÍLTABB TÁMADÁST INTÉZETT A PLUG-IN HIBRID TECHNOLÓGIA ELLEN, AMELYNEK ELŐZMÉNYÉT EGY FRISS TANULMÁNY SZOLGÁLTATHATTA.

Az Emissions Analytics eredményei kivághatták a biztosítékot

Az ominózus anyagot, amelynek legfőbb megállapítása szerint a plug-in hibrid modellek bizonyos felhasználási módok mellett sokkal szennyezőbbek a valóságban, mint ahogyan azt az autógyártók állítják, az Emissions Analytics adta ki néhány héttel ezelőtt. A szervezet összesen 37 plug-in hibrid modellt tesztelt a saját, független mérési módszerével, amely a NEDC/WLTP menetciklusnál nagyobb távolságokon vizsgálja a járművek károsanyag-kibocsátását valós vezetési körülmények között. Az Emissions Analytics városi, vidéki és autópálya szakaszokon egyaránt vizsgálta a szóban forgó járműveket.

Az elvégzett tesztek eredményei szerint, hogyha az egyes plug-in hibrid modelleket lemerült akkumulátorral, kizárólag a belsőégésű motorokat működtetve használták, a gyártók által megadott kibocsátási értékek többszörösét mérték. Ez természetesen azt is jelentette, hogy ilyen üzemeltetés mellett a járművek messze elmaradtak azoktól a szigorú előírásoktól, amelyeknek meg kellene felelniük. Az Emissions Analytics ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy abban az esetben, hogyha az akkumulátorokat, amelyek jellemzően néhány tíz kilométer megtételét teszik lehető tisztán elektromos módban, rendeltetésszerűen feltöltötték, megvalósult a zéró emissziós közlekedés és messze kevesebb szén-dioxid bocsátottak ki, mint ahogyan azt a gyártók feltűntették a kombinált fogyasztásnál. A szervezet a fenti eredményekre tekintettel arra hívta fel a figyelmet, hogy hatalmas különbségek lehetnek a plug-in hibrid modellek kibocsátásába annak függvényében, hogy azokat hogyan használják a tulajdonosaik.

Vélhetően ezen az anyagon felbuzdulva a T&E megbízta az Emissions Analyticset, hogy tesztelje le 2019 három legnépszerűbb plug-in hibrid SUV modelljét, a BMW X5-öst, a Volvo XC60-t és a Mitsubishi Outlandert. A szóban forgó modellvariációk mindegyikében ott dolgozik a belsőégésű motor mellett egy elektromotor és az utakra saját fedélzeti akkumulátorukkal képesek energiát vinni, hogy annak segítségével biztosítsák a tisztán elektromos meghajtást.

Hatalmas eltérésekről számolt be a T&E – Lobbiznak a támogatások megvonásáért

A tesztek eredményei alapján a T&E arról számolt be, hogy miközben a plug-in hibrid modellek eladásai valósággal szárnyalnak Európában, azok kibocsátási értékei a valóságban messze elmaradnak egyrészt az előírásoktól, másrészt a gyártók által megadott hivatalos értékektől. Ez a gyakorlatban pedig azt jelenti, hogy ezek a járművek többet fogyasztanak és sokkal szennyezőbbek, mint ahogyan azt az egyes szereplők állítják.

A T&E tájékoztatása szerint a vizsgált három modell 28-29 százalékkal több szén-dioxidot bocsátott ki, mint amennyi a gyártók katalógusában szerepelt, még úgy is, hogy a járművek akkumulátorait teljesen feltöltötték és azokat folyamatosan használták a tesztek során.

Ennél sokkal meghökkentőbb volt az a megállapítás, amely szerint az Emissions Analytics tesztjei során a vizsgált járművek a megadott kibocsátási értékek három-nyolcszorosát produkálták valós vezetési körülmények között abban az esetben, hogy csak a belsőégésű motorok segítségével közlekedtek. A legrosszabb értékek pedig akkor születek, amikor nem konnektorról, hanem a belsőégésű motorok segítségével töltötték fel a járműveket az utak során. Ilyenkor a szén-dioxid-kibocsátás mértéke három-tizenkétszerese volt a gyári értékeknek.

A fenti eredmények ismeretében Julia Poliscanova, a T&E tiszta járművekért felelős igazgatója elképesztő elánnal szállt bele az autógyártókba. Kijelentette,

a plug-in hibridek kamu elektromos autók, amelyeket a laboratóriumi tesztkörülményekhez igazodva, adókedvezmények megszerzése érdekben gyártanak, nem pedig a valós vezetéshez.

Hozzátette, hogy az általuk végzet tesztek megmutatták, hogy optimális körülmények között, teljesen feltöltött akkumulátorokkal is sokkal szennyezőbbek ezek a járművek, mint ahogy az a hirdetésekben szerepel.

Egyben felszólította a kormányokat, hogy fejezzék be ezeknek az autóknak a támogatását, ne fecséreljenek el eurómilliárdokat az adófizetők pénzéből.

Poliscanova ráadásul nem állt meg itt, kijelentette azt is, hogy

Az autógyártók a vásárlókat hibáztatják a plug-in hibridek magas emissziójáért, pedig az igazság az, hogy a legtöbb plug-in hibrid egyszerűen csak nem működik elég jól. Ezeket az autókat gyenge elektromotorokkal, hatalmas, szennyező belsőégésű motorokkal szerelik, és általában nem töltenek elég gyorsan.

Hozzátette, a plug-in hibrid modelleknek csak akkor lesz jövőjük, hogyha teljesen átalakítják a rájuk vonatkozó tesztelési folyamatokat és előírásokat. Ellenkező esetben a plug-in hibridek is a történelem szemetesládájában landolhatnak, csatlakozva a dízel technológiához – mondta Poliscanova.

Nagyon fájna egy ilyen lépés az autógyártóknak – És könnyen vissza is üthet

A fentiekkel kapcsolatban hangsúlyozni kell, hogy a legtöbb autógyártónak rendkívül fontosak a plug-in hibrid modellek, azok értékesítéséért ugyanis értékes krediteket kapnak, amelyeket aztán figyelembe vesznek a hatóságok az átlagos flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás meghatározáskor. Ez pedig, ahogy fentebb már írtuk, a gyakorlatban azt jelenti, hogy sok szereplő pont a plug-in hibrid modellek nagyobb arányú értékesítésével tudja teljesíteni a szigorodó előírásokat.

Látni kell azt is, hogy borzasztóan nehéz helyzetben vannak az autógyártók, létfontosságúak az állami támogatások főleg most, amikor a koronavírus-járvány miatt drámai mértékben zuhantak az új autó eladások Európában. Ezek megvonása nélkül egészen biztosan jóval kevesebbet tudnának értékesíteni ezekből a modellekből a meghatározó nyugat-európai autópiacokon.

Lényeges arról is beszélni, hogy a plug-in hibridek fontos kompromisszumot jelentenek. A drágább, belsőégésű motorral is szerelt járművekkel ugyanis a gyártók egyszerre tudnak megfelelni a szigorodó kibocsátási követelményeknek, elkerülve ezzel a jelentős bírságokat, és pénzt keresni. Abban az esetben viszont, hogyha váratlanul megszüntetik a plug-in hibridek állami támogatását, rosszabb esetben száműzik őket a modellkínálatokból, az hatalmas károkat fog okozni. Egyrészt a technológia kutatására, fejlesztésére és alkalmazására hatalmas összegeket kötöttek le az iparág szereplői, másrészt, ha jelentősen visszaesik az értékesítésük, az kedvezőtlen hatással lesz a gyártók nyereségességére, működésére.

Ez pedig végső soron további kényszerű takarékossági intézkedésekhez vezethet a szektorban, amelyek eredményeként tömeges elbocsátásokra kerülhet sor, vagy éppen sokkal kevesebb forrás jut majd az elektromos autózás irányába történő elmozdulásra.

Ezek fényében érthető, hogy az Automotive News Europe beszámolója szerint a Volvo és a Mitsubishi szóvivője miért szögezte le azonnal, hogy minden járművük maradéktalanul teljesíti a hatályban lévő előírásoknak és azok rendelkeznek a forgalomba hozatalhoz szükséges típusengedélyekkel.

Nem szabad elmenni amellett sem, hogy nagyon érzékeny időpontban jelent meg a T&E tanulmánya a plug-in hibridekkel kapcsolatban. Az Európai Bizottság múlt pénteken tette közzé javaslatait a zöld beruházások és azok finanszírozásával kapcsolatban, amelyek 2021 után lépnének életbe. Ezek szerint a jövőben meghatároznák, hogy melyek azok a beruházások, amelyek fenntarthatónak minősülnek az Európai Unióban. Ennek eredményeként az autóipar azon beruházásai számítanának csak fenntarthatónak, amelyek olyan járművek előállítására irányulnak, amelyek szén-dioxid-kibocsátása nem haladja meg az 50 g/km-t. Ez a személyautókra és a 3,5 tonnát meg nem haladó kishaszon-járművekre vonatkozna. A szabályozás ráadásul tovább szigorodna, 2026 után csak a zéró emissziós járművek minősülnének fenntarthatónak, amely egyben azt is jelentené, hogy a plug-in hibrid autók végleg elveszítenék a zöld besorolásukat.

Mindez komoly nehézségeket okozhat az autógyártók számára az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) véleménye szerint. A zöld pénzügyi szabályok ugyanis pont egy olyan időszakban nehezíthetik meg a forrásbevonásokat az egyes szereplők számára, amikor azokra hatalmas szükség lenne az új technológiákra történő átállások finanszírozásához.

Címlapkép forrása: Fredrik Bjerknes/Bloomberg via Getty Images

Neked Ajánljuk