Kevés koreai autót néznek meg ennyire – Kia Sportage 150 T-GDI Gold teszt (2022) – Origo

Kevesen tippelnék meg, de már 28 éves a Sportage modell, amelynek első kiadása néhány évig a német Karmann gyárban is készült bérmunkában, a második széria pedig divatos SUV-felépítéssel, személyautós menettulajdonságokkal és kedvező árral vált népszerűvé. Ekkortól kezdve műszakilag közeli rokona a Hyundai Tucsonnak, ami az új, ötödik generáció Sportage-re is érvényes. Elődjének méretein nem sokkal tesz túl, szám szerint 4,51 méter hosszú, 1,86 méter széles és 1,64 méter magas, lényegében az amerikai kivitelt vették karcsúbbra, és a futóművét is teljesen áthangolták.

Különleges a Kia által organikusnak mondott dizájn, az orr-részen lehetetlen nem a szélekre száműzött fényszórókra figyelni. Sok további rafinált részletet lehet még felfedezni rajtaForrás: Origo

Feltűnőbb, mint a többi kompakt SUV

Finoman szakítottak a tervezők a gömbölyded formákkal, sokkal emlékezetesebb vonalakat álmodtak rá, ezek kivételessé teszik a kompakt SUV kategóriában, még ha nem is jönnek be mindenkinek. A nappali menetfények bumerángjai határozzák meg az autó arcát, tőlük a sarkok felé szorítva laknak a merész formájú fényszórók, köztük pedig a látványt szemből meghatározó, méhsejt-mintás hűtőrács trónol. Emlékeznek még? A kétezres évektől állandóan növő lámpatestek olykor az egész sárvédőt elfoglalták (pl. Peugeot 207), de mostanra, részben a LED technika előretörésével megfordult a trend.

Oldalt is mozgalmasak a lemezfelületek, a 2,68 méteres tengelytáv tágas utasteret eredményez. A C-oszlopon átfutó krómcsík a csomagtérajtó légterelőjére erősít rá optikailagForrás: Origo

Nem kell tartani a kis mérettől, mert tökéletesen világítanak a fényszórók, és így talán egy kisebb ráfutásos balesetet is átvészelnek, ami anyagi oldalról nézve sem utolsó, de manőverezésnél nem árt ügyelni a kocsi sarkaira. Amúgy a kerékívek- és ajtók alján lévő színezetlen műanyag betétek sikerrel csalják el a SUV-ok egyik jellegzetességét, a hatalmas lemezfelületeket, a homorú hátfal pedig az idei Év autójának választott EV6-ról ismerős, persze hagyományosabb hátsó lámpákkal. Komoly izmokat sejtet a hátsó kerekek feletti, az ajtók kilincsén túl érő domborítás, pedig szelíd autó a Sportage.

Nagyobb a csomagtér, ha nem hibrid

Mindenképp üdítő színfolt a krumpliszerű egyen-SUV-ok világában, ráadásul a forma meghálálja, ha nem félünk a fekete-fehér-szürke szentháromságon túl gondolkodni, és akár a tesztautó zöldjét választjuk fényezésnek. Ami a belteret illeti, érződik, hogy a tervezők kevésbé szerettek volna újraálmodni mindent, inkább jól átgondolták azokat a részletmegoldásokat, amik könnyebbé teszik a mindennapokban az együttélést. Nagy szögben nyílnak például a hátsó ajtók, hogy így könnyen el tudják foglalni helyüket a felnőtt utasok, vagy az Isofix pontokon rögzíthető ülésben a gyerekek.

Kényelmesen el lehet férni hátul, bár helykínálatban nyilván nem merészkedhet a drágább és nagyobb Sorento vadászterületére. Itt amúgy nem olyan nagy az ablakfelületForrás: Origo

Ők hiába kalimpálnak a lábukkal, a jókora, 996 mm-es lábtér miatt nem fogják elérni az első fotelek háttámláját, amin egyébként a szatyroknak fenntartott kampó mellett USB csatlakozókat is találunk, könnyen hozzáférhető és védett helyen. A hátsó ülések támlája három pozícióba állítható a kényelmesen döntöttől egészen a derékszögig, utóbbinál a csomagtérbe könnyebb egyenes falú dobozokat pakolni. Az alapból 591 literes tér ledöntött ülésekkel 1780 literre bővíthető (a hibrid változatoknál kiviteltől függően ennél kevesebb), és a csomagtérrolónak is van hely a padló alatt.

Szabályos formájú az 591 literes csomagtér, alatta defektjavító szett utazik, bővítésnél egy kart meghúzva ledőlnek a háttámlák. Van 12 voltos csatlakozó isForrás: Origo

Közös keretbe kerültek a képernyők

Tesztautónk felszereltségéből kimaradt az ötödik ajtó elektromos mozgatása, de egyáltalán nem hiányzik, mert pont jó súlya van a fedélnek és jól méretezték a teleszkópokat: a gomb megnyomása után szinte magától felnyílik, lecsukáskor minimális erővel kell meghúzni és magától csukódik. Maga a műszerfal, mint említettük, nem formabontó, de kétségtelenül modern, legalábbis a közös, ívelt lap mögé beépített 12,3 colos digitális műszeregységgel, illetve infotainment kijelzővel. Mindkettő felbontása a kategóriájában élvonalbelinek számít, a tolatókamera képe tűéles és jól használható.

Platinum szinttől széria a közös, ívelt lap alá beépített két kijelző, a tesztelt Gold felszereltségnél a Syle csomagban kapható (elektromos ülésállítással és bőr-szövet kárpittal félmillió forintért)Forrás: Origo

Középen keskeny, matt panel húzódik kis kijelzőkkel és érintőkapcsolókkal, a szélein tekerőgombbal. Első ránézésre ez egy modern klímapanelnek tűnik, de kiderül, hogy egy ponton megérintve a multimédia kezelőszerveire lehet átváltani. Megszokást igényel ugyan, de még mindig jobb, mintha a nagy érintőképernyőn kellene menükben kalandozni (erre csak a mélyebb beállítások esetén van szükség), így nem vonja el a figyelmünket minden a vezetésről. Létezik egy Csendes üzemmód, amikor a rádió csak elől és 25-ös hangerőre korlátozva szólal meg, hogy ne zavarjuk a hátul alvókat.

Ezen a panelen lehet váltani a klíma és az infotainment között, bár könnyű megfeledkezni arról, miben hagytuk utoljára. Külön fizikai gombokat kapott a kormány- és ülésfűtésForrás: Origo

Arra, hogy a vezetéstámogató rendszerek jól használhatóak, a legjobb bizonyíték, hogy nem akartuk kikapcsolni őket több napnyi autózás után sem. 2022-ben csoda lenne, ha rosszul működne az adaptív tempomat, a sávtartó tiszta körülmények között szépen teszi a dolgát, de továbbra is inkább autópályán van valódi haszna. Említésre méltó extra a lejtmenetvezérlő, ami elsőre furcsának tűnhet egy 4×2-es autóban (a drágább kivitelekhez kérhető felárért 4×4), hiszen biztosan nem fogunk vele úttalan utakon dagonyázni, de ha a hegyen lakunk, a havas-jeges téli időszakban hasznos lehet.

Nem sokáig örültünk a kézi váltónak

Vajon milyen izgalmakat nyújt a Sportage családapáknak? Túl a praktikum örömén, csak a formája tud bárkit lázba hozni, mert vezetési élményben éppen annyit nyújt, amennyit egy fárasztó nap után hazafelé csorogva akar érezni az ember. Nagyon csendes a kabin, finoman kezelhető mindene és jó hozzáérni bárhol. Tesztautónk egyetlen igazi gyenge pontja a manuális váltó, felemelt mutatóujjal magyarázhatjuk, lám, csak találtunk végre valami hibát. Pontos ugyan a szerkezet, de ezzel együtt nagyon élettelen, ami az extra puha kuplunggal együtt gyakorlott vezetőket is próbára tesz.

Csík köti össze a hátsó lámpákat, rejtett az ablaktörlő, új a márkaembléma: innen is látványos. A Sportage-sorozat 2006 óta készül a szlovákiai ZsolnánForrás: Origo

Könnyű vele lefulladni, vagy háromezres fordulaton pörgő motorral indulni, és sovány vigasz, hogy az utastérbe még ilyen fordulatszámon se igazán jut be hang – talán a kisebbik teljesítményű dízel Kia intelligens kézi váltója (iMT) több örömet és kifinomultságot tartogat ennél. A tesztelt benzines modell nagyon rövid egyes fokozata könnyen mozdítja meg az autót, ezzel együtt a hátránya, hogy szinte azonnal fel is kell kapcsolni. Jó hosszúra hagyták a hatodik sebességfokozatot, ezért a kiemelkedően kényelmes ülésekkel együtt a Sportage megérdemli az igazán kellemes utazóautó címet.

Háromféle hibrid hajtással kombinálva is kérhető az 1,6-os, turbós benzinmotor, de most nélkülük próbáltuk. Eco, Normal és Sport üzemmódot lehet kapcsolniForrás: Origo

Nem mondhatjuk, hogy félvállról vették volna a piac igényeit, gyakorlatilag a tisztán elektromoson kívül mindenféle hajtással kapható. Csak a belépőmodell sima benzines, mellette 48 voltos lágy, teljes öntöltő (HEV) és plug-in hibrid (PHEV) változatot kínálnak, plusz egy dízelt kétféle teljesítménnyel. Mindegyik Sportage négyhengeres és 1,6-os, ez a már lassan nagy szónak számít. Tesztautónkban a turbós benzinmotor dolgozott, mindenféle hibrid rendszer nélkül, 150 lóerővel. Kihúzatva lehet csak hallani a hangját, de jó hír, hogy erre hétköznapi helyzetekben különösebben nincs szükség.

Alapmotorral és „kis” kerekekkel is kellemes

Mivel már 1500-as fordulattól 250 Nm nyomatékkal gazdálkodunk, besegítő villanymotor híján is kellően rugalmas a másfél tonnás Sportage, bár nyilván nem kenyere a sportosság. A manuális váltóval várakozásokkal ellentétben nem élmény, hanem letudandó feladat a kapcsolás, de a drágább modelleknél úgyis a különféle automaták (bolyóműves vagy duplakuplungos robotizált) lehetőségét adja csak a Kia. Városban 7-8 liter között fogyaszt a tesztelt belépőmodell, országúton 6 alá bemehet, autópályán 7 literből elvan a hosszú hatodik fokozattal, ezek egy ekkora autónál normális értékek.

Egész takarékos tud lenni a benzines Sportage, a tank 54 literes. Álló helyzetből 10,3 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége 182 km/hForrás: Origo

Bizton állíthatjuk, hogy az alap 17-es kerekeknél egyszerűen nincs szükség nagyobbakra. Ezek a /65-ös gumikkal SUV-mércével nézve pénztárcabarátok, a megjelenésük így is megvezeti a szemet, ráadásul kiváló úthiba-elnyelők. Ha padkára kell állni az ovi előtt, nyugodtan megtehetjük, nem kell játszani az ívekkel és szögekkel, nehogy kicsípjük a gumit. A mai, nagy felnis világunkban szokatlan ballonossággal együtt is kellően stabil a Kia, egyáltalán nem érezni kenődősnek a kormányzást még egy-egy sietősebben vett kanyarban sem, de persze nyilván ne várjunk tőle Macan-szintű agilitást.

Szerényen konfigurálva is tízmillió felett jár

Ehhez a sima futáshoz passzolnak az első ülések is, amik az utóbbi idők legkényelmesebbjei a koreai márkánál. Ránézésre nem hivalkodnak a tudásukkal, állítható combtámasz sem hívogat, mégis úgy puha, hogy közben tökéletesen alátámaszt, ahol szükséges. Felárért elektromos állítású, szellőztethető és bőrkárpitos kivitelben is kaphatók, persze csomagban, ugyanis a Kiánál továbbra sem egyenként kell beikszelni a kívánt csomagokat az egyes felszereltségi szintekhez. Érdekes módon csak egyetlen kivitelnél, a bőrbelsős Platinumnál lehet fekete helyett elegáns bézsszínű a kárpitozás.

A legtöbb kivitelhez 600 ezer forintért rendelhető összkerékhajtás, de a kézi váltós alap benzines nem tartozik közéjük. 7 év vagy 150 000 km garancia, csak győzzük kivárni a legyártástForrás: Origo

Aligha árulunk el titkot azzal, hogy ez elmúlt hónapok autópiacon is erősen felsrófolták az árakat (nem beszélve a szállítási határidőkről). Az új Sportage tavaly év végi bevezetésekor még 8,75 milliótól volt kapható, most a belépőmodell 9,75 millió, és csak egy szebb metálfénnyel máris nyolc számjegyű összegnél járunk. Aki a második, Gold felszereltséget választja, jó színben és Style csomaggal (akárcsak az importőr ennél a tesztautónál), alapmotorral is simán 11,5 millió körül fog járni, ami azonban a konkurenciához képest jó ár, főleg egy ilyen átgondolt, praktikus és egyedi autóért.

Neked Ajánljuk