Így léphet színre a világ negyedik legnagyobb, frissen megalakuló autógyártója – Origo

Még 2020. december 21-én hagyta jóvá az Európai Unió Versenyhivatala a francia Peugeot S.A. (PSA) és az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles (FCA) 38 milliárd dolláros összefonódását, amiről az Origo ebben a cikkében számolt be. Így létrejöhet a világ negyedik legnagyobb autógyártója, Stellantis néven, amennyiben a részvényesek is jóváhagyják a fúziót. Cikkünkben bemutatjuk, milyen elsődleges üzleti célkitűzésekkel kezdi meg működését az új vállalat.

A Stellantis a Volkswagen, a Toyota és a Renault-Nissan-Mitsubishi tandem mögött a negyedik legnagyobb autógyártó vállalat lesz, megelőzve a General Motorst, a Fordot és a Hyundai-Kia együttesét. Az újonnan létrejövő autógyártó 14, már létező autómárkát foglal magában, például az Opel, Peugeot, Citroen, Jeep, Ram, Maserati, Fiat és Chrysler márkákat is.

Egy ilyen nagy portfólió kezelése kényes egyensúlyozást jelent, mivel egyes márkák nagyon hasonlítanak egymásra (Peugeot, Fiat), míg mások presztízsértékűek, de alig hoznak hasznot tulajdonosaiknak (Maserati).

Carlos Tavares, a PSA Csoport vezérigazgatója.Forrás: AFP/Eric Piermont

A vállalat élén Carlos Tavares fog állni, aki már bizonyította rátermettségét, hiszen 2014 óta a PSA-csoport vezérigazgatója. A portugál üzletember korábban a Renault operatív vezetője is volt. Mindemellett amatőr autóversenyző, és részt vett például a Monte-Carlo Történelmi Rallyján is.

Az összefonódással az autógyártók hatékonyabban meg tudnak felelni az iparág előtti két legnagyobb kihívásának: a kevésbé környezetszennyező járművek gyártásának és a globális koronavírus-járványnak.

A vállalat logója szimbolizálja a Stellantis alapító cégeinek gazdag örökségét, alkalmazottai sokszínűségét és a 14 autómárkát – az autók most is létezői márkajelzései nem fognak változni.Forrás: YouTube/Fiat Chrysler Automobiles

A cég szeretne nagyobb részesedést a kínai autópiacból, hiszen jelenlegi kapacitásuk körülbelül 8 százaléka működik az ázsiai régióban. A világ legnagyobb autópiacán pedig nem elfogadható ez az arány. A vállalat vezérigazgatója szerint egyetlen globális autógyártó sem engedheti meg magának, hogy ne szerepeljen a világ legnagyobb autópiacán.

De nem csupán Kínára kell fókuszálnia az újonnan létrejövő vállalatcsoportnak. A költségcsökkentés és az elektromos autópiaci részesedés ugyanolyan fontossággal bír a stratégiában.

A Reuters információi szerint nagyjából 5 milliárd eurós költségcsökkentést céloztak meg gyárbezárás nélkül. A globális vállalat nyereséget aknázna ki a Ram kisteherautók és a Jeep terepjárók amerikai értékesítéséből, hogy ebből finanszírozza az Európában és Kínában értékesítendő, zéró kibocsátású járművek drága fejlesztését. De a többi márka optimalizálására is sor kerül, erősítette meg Tavares.

2020-ban egyik vállalata sem tudott teljes gőzzel működni, alig használták ki kapacitásaik felét. Azonban még 2016-os fénykorukban is 4 millióval több járművet tudtak volna előállítani.

A Stellantis összesített termelése és kapacitásaForrás: Origo

A Stellantis annyi gyárat zárhatna be az átalakításnak köszönhetően, mint amennyi a Ford egész éves termelését állítja elő, és még így is az optimalizációnak köszönhetően 7 millióval több járművet tudna előállítani. Ám a vezérigazgató szerint nem a gyárbezárás az elsődleges cél.

A fúziónak azonban így sem örül mindenki. A Chrysler Corporation alapítójának, Walter P. Chryslernek a dédunokája, az ifjabb Frank B. Rhodes december 24-én kérelmet küldött az FCA-nak, hogy fontolja meg fúziós tervének a módosítását. Rhodesnak nem tetszik az az ötlet, hogy dédapja cége multinacionális tulajdonú társasággá váljon. Azonban ez aligha akadályozza meg az egyesülést.

Január 4-én ugyanis utolsó feltételként a két cég részvényesei is zöld utat adtak az egyesülésnek. A részvényesek több mint 99 százaléka támogatta az egyesülést.

Az ügylet keretében a PSA tulajdonosai részvényeik után 1,742 FCA-részvényt kapnak. Az FCA január 15-én – a cég részvényének utolsó tőzsdei kereskedési napján – saját részvényeseinek 2,9 milliárd euró, részvényenként 1,84 euró rendkívüli osztalékot fizet ki.

Az egyesült cég, a Stellantis részvényeivel január 18-án a párizsi és a milánói, egy nappal később, 19-én pedig a New York-i értéktőzsdén indul be a kereskedés.

Neked Ajánljuk