Gyors vagy lassú halál? Itt a bitcoin zuhanásának egyik legnagyobb vesztese – Portfolio

2020-ban a MicroStrategy részvényárfolyama stagnált, és a technológiai vállalat nehezen tudta felvenni a versenyt a szoftveróriásokkal.

Vagy gyors halált haltunk volna, vagy lassú halált, vagy kockázatos stratégiába kezdünk

– mondta a vállalat vezérigazgatója, Michael Saylor.

Saylor úgy döntött, hogy bitcoint vesz, mégpedig nem keveset, hanem sokat. Utólag visszanézve már tudjuk, hogy ez a döntés rosszul sült el.

A héten a MicroStrategy bejelentette, hogy Michael Saylor lemond a vezérigazgatói posztjáról, amelyet 1989 óta töltött be,

a döntésnek nyilvánvalóan van köze ahhoz, hogy a vállalat hatalmas veszteségeket szenvedett el a bitcoin-pozícióin.

A nagy kaland 2020. augusztus 11-én kezdődött, amikor a vállalat bejelentette, hogy 250 millió dollárt, a vállalati tartalék felét bitcoinra váltja. Azóta a bitcoin-állományt a cég megduplázta, és újra megduplázta.

A MicroStrategy összesen 2,4 milliárd dollárnyi kölcsönt és hitelt vett fel, ezen felül egymilliárd dollárnyi részvényt bocsátott ki, ezeket az összegeket pedig bitcoin vásárlására fordította.

Egy ideig úgy tűnt, hogy a döntés bevált. A bitcoin ára a 2020 augusztusi 11 900 dollárról 2021 novemberére történelmi csúcsra, – tőzsdétől függően 67 000 – 69 000 dollárra emelkedett, vagyis közel hatszorosára nőtt, ezzel párhuzamosan a MicroStrategy részvényárfolyama a bejelentést megelőző napi 124 dollárról 2021. február 9-én rekordszintre, 1273 dollárra emelkedett, vagyis megtízszereződött.

A vállalat azonban a bitcoinvásárlások kezdete óta eltelt 8 negyedévből 7-ben veszteséges volt, a legutóbbi negyedévben pedig a veszteség hatalmasra nőtt:

1 milliárd dollár volt, aminek a nagy része a bitcoin-pozíciók miatt keletkezett.

Ugyanezen a napon a vállalat bejelentette, hogy Phong Le, a cég elnöke további vezérigazgatói szerepet vállal, Saylor pedig az ügyvezető elnöki szerepet vette át.

A vállalat jelenleg közel 130 ezer bitcoint birtokol, amelyek piaci értéke jelenleg közel 3 milliárd dollár. A cég piaci kapitalizációja közel 3,1 milliárd dollár.

Valójában a MicroStrategy egy bitcoin-tulajdonos céggé vált, amelyhez egyébként egy készpénztermelő szoftverüzletág is kapcsolódik.

A MicroStrategy veszteségei tükrözik a bitcoin volatilitását. A számviteli szabályok szerint a vállalatnak minden negyedévben értékelnie kell a bitcoin-részesedéseinek értékét, és értékvesztést kell elszámolnia, ha az árfolyam csökkent.

Saylor a bitcoin egyik legnagyobb támogatója, Twitter-csatornáján, amelyet 2,6 millióan követnek, folyamatosan optimistán nyilatkozik a bitcoinról. Az interjúkban is egyértelműen optimista, az egyikben azt tanácsolta az embereknek, hogy fogják az összes pénzüket, és vegyenek bitcoint. Aztán szánjanak rá minden időt, találják ki, hogyan vegyenek fel még több pénzt, hogy még több bitcoint vásárolhassanak. Aztán szánjanak minden időt arra, hogy kitalálják, mit tudnak eladni, hogy bitcoint vehessenek.

Hasonlóképpen azt tanácsolta egy Miamiban tartott, kripto-rajongókkal teli konferenciateremben, hogy soha ne adják el a bitcoinjaikat. Éppen ez a filozófia aggasztja néhány piaci szerplőt.

“A MicroStrategy nem ideális befektetés a legtöbb kereskedő számára” – mondta Edward Moya, az Oanda elemzője, aki szerint egyrészt a MicroStrategy stratégiája csak a bitcoin megvásárlására és tartására irányult, a cég nem realizált profitot, nem volt fedezet az elkerülhetetlen volatilitás és bukások ellen sem, így amikor jött az esés, a MicroStrategy teljes mértékben ki volt téve ennek.

A másik probléma az, hogy a vállalatnak nem sok módja van arra, hogy több pénzt szerezzen, hogy több bitcoint vásároljon – mondta Mark Palmer, a BTIG elemzője. Most már csak a szoftverüzletág cash flowját használja a cég. Palmer szerint a MicroStrategy bitcoin-fogadását akkor tudjuk majd megítélni, amikor a bitcoin megvásárlásához felvett adósság egy része lejár. Ha a bitcoin árfolyama esik, a vállalatnak gondjai lesznek a hitelezők kifizetésével.

A kockázatok és a kritikák ellenére Saylor továbbra is hisz a stratégiájában és a bitcoinban. Egy múlt heti interjúban megjegyezte, hogy a részvények még mindig jóval a bitcoin-vásárlások előtti szintek felett állnak, és úgy véli, hogy a stratégia növelte a vállalat ismertségét, a hozzá kapcsolódó kockázatok ellenére.

Ma jobban érzem magam, mint a bitcoinvásárlások napján

– mondta.

Azt mondja, továbbra is ő fogja vezetni a MicroStrategy bitcoinbefektetéseit. Nem tervezi, hogy bitcoint adjon el, és továbbra is arra számít, hogy az évek során a kriptoeszköz felértékelődik. A vállalat kedden megismételte, hogy nem tervezi egyetlen bitcoin eladását sem.

Saylor szerint a vezérigazgatói szerepek felcserélése hosszú távú terv volt.

Az új vezetői struktúra azt jelenti, hogy még lelkesebben tudok a kommunikációra és a stratégiára, valamint a bitcoin népszerűsítésére és evangelizációjára összpontosítani

– mondta.

(WSJ)

Címlapkép: Valerie Plesch/Bloomberg via Getty Images

Neked Ajánljuk