Ez még a Teslánál is nagyobb sztori lehet, egyből meg is próbálták kivégezni – Portfolio

Mit kell tudni az EHangról?

Az elmúlt napokban egyre több kisbefektetői fórum és Youtube-csatorna volt hangos az önvezető légi jármű (AAV,  autonomous aerial vehicle ) technológiától, a városi légi közlekedéstől (UAM, urban air mobility) és úgy általában a drónkészítő cégektől: azt azonban még közel sem mondhatjuk, hogy a GameStophoz vagy a kannabisz-szektor vállalataihoz hasonló őrület lengné körül a fenti területeken operáló vállalatokat, mivel sok cégről még nem is igazán hallottunk a térben: nos, a keddi short seller leleplezés miatt az EHang neve már egyre többeknek csenghet ismerősen.

Elég a Yahoo Finance top trending tickereire kattintani ahhoz, hogy lássuk, mennyire felfokozott érdeklődés és feszült figyelem övezi most a kínai céget, aminek

részvényárfolyama csak idén 515 százalékot szárnyalt a múlt pénteki csúcsáig,

a legmagasabb jegyzésnél több, mint 7 milliárd dollár volt a vállalat piaci kapitalizációja.

Sokan már az új Teslát látják a kantoni központú, jelenleg 240 embert foglalkoztató vállalatban,

Forrás: reddit.com

amely

a világ első számú önvezető légijármű (AAV) technológiai vállalataként reklámozz magát

távlati célként pedig a vállalat szeretne a világ első légitaxi-üzemeltetője lenni. A vállalat honlapján és a különböző közösségi média oldalakon futurisztikus videókat és képeket találhatunk az EHang termékéről, a lenti, önvezető járművekről készült kép például a társaság Twitter oldalán látható,

Forrás: twitter.com

de az első bécsi tesztrepülést vagy a dél-koreai tesztet is megnézhetjük YouTube-on, egy részletesebb promóciós videó itt nézhető meg:

Ha a felmutatott eredmények tekintetében nem is, de

a vállalat jövőjével kapcsolatos kilátásokat befolyásoló hírek nyomán valóban eszünkbe juthat a Tesla, mint hasonlat

– az elképesztő mértékű hájp persze meg is látszik a részvényárfolyam alakulásán. Igazán idén januárban robbant be a köztudatba a cég, ezt többek között a bejelentett stratégiai partnerségeknek és az új nagybefektetők érkezésének, az európai jelenlét megalapozásának és a 2024-es párizsi olimpiai szerződésnek köszönhették. Az alábbiakban részletesebben bemutatjuk ezeket a vállalat megítélését markánsan befolyásoló eseményeket:

Stratégiai partnerségek és befektetések

Egy tavaly december végi hír alapján légi turisztikai szolgáltatásokat indított az EHang a Greenland Hong Kong nevű stratégiai partnerrel együttműködve, aminek keretein belül légi városnéző programot és légi médiabemutatókat tartanak a partnercég Zhaoqingban található turisztikai ingatlanprojektje során. Alább látható az EHang egyik légi showjáról készített pillanatkép, az apró fénypontok egy-egy világító drónt jelölnek.  

Forrás: ehang.com

A légi turizmus kilátásairól érdemes még megjegyezni, hogy a China Air Transport Association előrejelzése szerint komoly keresletnövekedés várható az elkövetkező években,

ez akár 4,2 milliárd fős, azaz 8,8 milliárd dolláros piacot jelenthet csak Kínában.

Az első jelentősebb nemzetközi befektetés egy párizsi központú, vezető európai vagyonkezelő cégtől, a Carmignactól érkezett még január végén, a vállalat 40 millió dollárt fektetett be akkor az EHangba. 

Európai jelenlét

Január közepén bejelentette a cég, hogy részt vesz az Air Mobility Urban – Large Experimental Demonstration („AMU-LED”) projektben, ami a városi légi mobilitás egyik legnagyobb európai demonstrációja. Az AMU-LED projektet az Európai Unió kezdeményezte, és a projektet végrehajtó konzorciumban 17 vállalat vesz részt világszerte, köztük az EHang és az olyan nagyvállalatok, mint az Airbus és a Boeing. 2022 folyamán az EHang három országban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és Hollandiában hajtja végre az EH216 kódjelű, kétüléses AAV-zászlóshajójának próbaüzemét. Ezt követően a vállalatot a Re.Invent Air Mobility kezdeményezés kulcsfontosságú tagjává választották a jövőbeli városi légi mobilitás (UAM) ökoszisztéma kiépítése céljából:

Párizsban, a 2024-es olimpiai és paralimpiai játékok során mutatkozhat be élesben a gépük,

az első tesztrepülésekre már idén júniusban sor kerülhet.

Egészségügyi felhasználás

Mindezek mellett a cég bejelentette részvételét a SAFIR-Med  projektben is. A SAFIR-Med, amely a „fejlett U-space szolgáltatások* biztonságos és rugalmas integrációja az orvosi légi mobilitásért” rövidítése, egy kutatási és innovációs projekt, amely

elősegíti a pilóta nélküli repülés használatát az egészségügyi rendszerekben az Európai Unió egész területén.

Az EHang az EH216 kétüléses önvezető légijárművével (AAV) fog orvosi eszközöket szállítani városi környezetben, az első tesztrepülésekre és demonstrációkra Antwerpen, Aachen, Heerlen és Maastricht kórházainál és egészségügyi intézményeinél fog sor kerülni.

* Az U-space lehetővé teszi a magas fokú automatizmussal rendelkező komplex drónműveletek elvégzését széleskörű működési környezetben, beleértve a városi területeket is – a koncepció az EU közleménye alapján a drónszolgáltatások iránti megnövekedett igény apropóján született.

Mit mutatnak a számok?

Az tehát az imént felsorolt eseményekből és bejelentésekből jól látszik, hogy

a sztori még csak most formálódik.

Ezt tükrözik a vállalat számai is, főként a több milliárd dolláros piaci kapitalizációhoz mérten visszafogottak a vállalat bevételei, és eddig veszteségesen működött a cég.

Az elemzői várakozások alapján a bevételek (alacsony bázisból) dinamikusan emelkedhetnek, a 2020-ra várt 32,3 után idén már 91, jövőre pedig 168,1 millió dollár lehet a vállalat bevétele.A sztori a bevételek meredek emelkedésén túl az is, hogy

az eddig veszteséges vállalat a várakozások alapján idén válhat először nyereségessé.

2021-ben már több mint 22 millió dolláros profitot érhet el a cég az előrejelzések szerint, 2022-ben közel háromszorosára emelkedhet az adózott eredmény.

A Reuters adatbázisából nyert elemzői ajánlások alapján egyértelműen vétel a papír, ezt azonban érdemes árnyalni: mindössze két elemző követi a vállalat részvényeit, és az ajánlások utolsó felülvizsgálata még 2020 decemberében történt, az árfolyam meglódulása előtt – így állt elő az a furcsa helyzet, hogy

bár mindkét elemző vételre javasolja az Ehang részvényeit, az elemzői célárak átlaga mindössze 24 dollár, ami 69 százalékkal alacsonyabb, mint a jelenlegi árfolyam.

Még a 2022-es adózott eredménnyel számolt P/E-ráta alapján is magasan árazott a részvény, a jelenlegi piaci kapitalizáció és a 2022-es profitvárakozások hányadosa ugyanis 71-et eredményez.

A vállalat fontosabb intézményi befektetői között egyébként olyan nevek szerepelnek, mint a BlackRock, az Aviva, a Mirae Asset Global Investments és a UBS, de 2020 egyik legnagyobb sztárja, a Cathy Wood vezette Ark Invest sem kizárt, hogy beszáll a vállalatba az újonnan indított űrkutatási alapján keresztül.

Egy szó mint száz, az elemzők eddig nem igazán foglalkoztak a vállalattal – nos, ahogy az a következő fejezetben is látszik, valaki most mégis felfigyelt rájuk, és

jelentésükkel gyakorlatilag földbe döngölték a (talán túl hamar) a jövő Teslájának kiáltott vállalat részvényének árfolyamát.

Az ominózus jelentés

A Dan David által 12 éve alapított Wolfpack Research egy shortolásra specializálódott elemzőcég, az általuk kiadott, “EHang: A Stock Promotion Destined to Crash and Burn” című jelentés okozta kedden a részvényárfolyam mélyrepülését. A 33 oldalas jelentésben szereplő fontosabb vádak a következők: 

  • A Shanghai Kunxiang, az EHang legjelentősebb beszállítója álszerződéseket írt alá a vállalattal, ezzel is felpumpálva a részvényárfolyamot. Mindemellett arra is kitér a jelentés, hogy a beszállító hivatalos címe nem is létezik, egy 11 emeletes épület 13. emeletén van ugyanis a cég elvileg.
  • A Wolfpack munkatársai meglátogatták az EHang központi összeszerelő üzemét Kantonban, ahová bármiféle ellenőrzés nélkül be tudtak jutni, és a képek tanúbizonysága szerint az üzem egyáltalán nem rendelkezett a szükséges infrastruktúrával, továbbá

    gyakorlatilag üres volt egy munkanap délutánján.

    A szinte üres összeszerelő üzem, forrás: Wolfpack Research

    Itt érdemes azonban megjegyezni a jelentés egy pontatlanságát, az EHang egyik központi összeszerelő üzeme ugyanis már 2020 decembere óta Ausztriában van, ahol az FACC Operations stratégiai partnerükkel együttműködve építették ki az üzemet az első sikeres tesztrepülések után.

  • Az Amerikai Tőzsdefelügyeletnek (SEC) benyújtott jelentések alapján 2019 februárjában 3 önvezető járművet értékesített az EHang összesen közel 70 millió dollár értékben a fent is említett beszállítónak,
    Forrás: Wolfpack Research

    míg júniusban ugyanennek a cégnek 20 járművet értékesítettek, mindössze 4,5 millió dollár értékben,

    ez valóban a számok manipulálására engedhet következtetni.

    Forrás: Wolfpack Research

jelentős eladási hullámot generált az ehangról készített jelentés

két óra leforgása alatt közel 63 százalékot zuhant kedd este az árfolyam.

Mi történt tegnap?

A vállalat alapítója és cégvezére, Huazhi Hu tegnap így reagált a jelentésre:

… Ennek a short jelentésnek az összeállítói meg sem próbálták megérteni az EHang technológiáját és az üzleti modellt. Az írás maga silány kutatáson alapult és számos hibát, megalapozatlan állításokat és az információk téves értelmezését tartalmazza.

A cégvezér többek között a következő válaszokat adta az általa hamisnak tartott állításokra:

  • A Kunxiang-al kötött szerződések: “A dokumentum hamisan vádolja azzal a Kunxiang-ot, az EHang ügyfelét, hogy részvényesei lennének az EHangnak és álszerződéseket írtak volna alá a termékekre vonatkozóan. Az igazság az, hogy a Kunxiang a tőzsdei kibocsátás előtt sosem volt tulajdonosa a vállalatnak, és a cégvezér legjobb tudomása szerint ez a mai napig így van. A Kunxiangnak tett ajánlatokban szereplő feltételek lényegesen nem térnek el a többi kínai vásárlónak kínált szerződésben szereplőktől.”
  • Összeszerelő üzemek: “A jelentés hamisan vádolja az EHangot azzal, hogy a vállalat központi összeszerelő üzeme “gyakorlatilag üres” volt, az igazság az, hogy a szóban forgó létesítmény mérete összesen 8750 négyzetméter. A biztonsági kamerák képei alapján azonosítottak egy futárnak álcázott illetőt a jelentés által megadott időpontban, de az általa készített képek és a hely ahol készítette őket, szándékosan félrevezetőek.”

Többek között Hu nyilatkozatának köszönhetően, illetve a túladottságnak is betudhatóan

jelentős felpattanást láthattunk tegnap a részvényárfolyamban,

66,5 százalékos emelkedés után végül 77,6 dolláron zárt a papír – ezzel is persze jócskán a múlt pénteki záróár alatt áll a jegyzés.

Egyelőre nem tudni, hogy kinek van igaza az ügyben, a short-selling cégnek vagy a kínai vállalatnak, mindenesetre érdemes figyelni a következő Teslának kikiáltott cég sztoriját.

Címlapkép: SeongJoon Cho/Bloomberg via Getty Images

Neked Ajánljuk