Egy vadonatúj családi autó, ami meglepően kevés pénzből kihozható – Origo

Nagy a család, autózni kénytelen az ember, mert a napi bölcsi-ovi-suli-munkahely zarándokutat máshogy lehetetlen teljesíteni. Az új autókra igénybe vehető a három vagy több gyerekesek vásárlási támogatása. Nem véletlenül övezi nagy érdeklődés a Lodgy utódját, amelyből ezúttal egy közepes felszereltségű, felár nélkül benzin-gáz üzemű példányt nyúztunk négy gyerekkel egy héten át.

Az első újkori Dacia, a Logan kompromisszumos diszkontautómak érződött, és ez igaz volt az MCV típusjelű kombira is, ami viszont olyan tágas volt, hogy akár hét személyt is be lehetett ültetni. Utódja, a Lodgy már civilizáltabb egyterűként kellette magát sok éven át (dízelként még most is kapható), míg aztán 2022-ben végre megérkezett az utód, a Jogger. Koncepcióját tekintve a Dacia szerint egyszerre kombi, egyterű és SUV, kivitelftől függően némi terephangulatot adó műanyag külső díszítéssel.

Hasonló koncepció, két generáció különbséggel: a régi Logan MCV-n minden értelemben túlnőtt a Jogger. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Origo

Objektíven nézve inkább egy közepesen divatos, magasított tetős kombi, ebből a szempontból a régi Logan MCV-hez áll közel leginkább. Kicsivel 4,5 méter feletti hosszával valójában rövidebb, mint a legtöbb kompakt kombi, például a Golf vagy a Focus, és az 1,52 méteres szélesség is inkább kisautós. A forma nem is rossz, a B oszlopig egy az egyben Sandero, onnantól jön a pár centis emelés, a hátsó traktus pedig két fröccs után, kontaktlencse nélkül a korábbi XC90-re hasonlít. Alapáron jár a LED főfényszóró is, ami összehasonlíthatatlanul erősebb fényt ad, mint egy hagyományos zseblámpaizzó.

Jól állnak neki a terepes fekete műanyagtok. Csak magasabb felszereltségnél jár a kibillenthető leghátsó ablak, és szükség is lehet rá, mert a hátsó soroknál nincs klímacsatornaForrás: Origo

Klasszikus kezelőszervek és három üléssor

Ami az utasterét illeti, meglepő, hogy ekkora alapterületen elfér három üléssor, ráadásul nem is olyan borzasztóan szűkös. Elöl két emberi méretű szék van, a műanyagok egyszerűek és cizellált formatervezésről sincs értelme beszélni, viszont a textilszerű műszerfalborítást tudtam szeretni és nem is mutat olyan rosszul. Az előd Lodgy ennél spártaibb volt, érezhető előrelépés, de azért ez a piac alsó fertályának az eleje, főleg a közepes, Comfort felszereltségben. Ez amúgy a továbbiakban Expression néven kapható, és a többi Daciához hasonlóan új, sörnyitó helyett DC emblémával.

Egy az egyben Sandero Stepway az eleje, csak kicsit meg van emelve. A friss rendelések már új Dacia-arculattal kerülnek gyártásbaForrás: Origo

Flancmentes, szép nagy kormányt tekerünk, analóg műszeregység tájékoztat monokróm kijelzővel a közepén, mechanikus a kézifék: ritka látvány ez manapság a modern, túldigitalizált műszerfalak között. Ugyanakkor az ergonómia javult, nem kell mélyre nyúlkálni a manuális klíma kezelőszerveiért, mint a korábbi Daciákban, és az érintőképernyő is fentre került. Ahogy a konszern többi autójánál, az infotainment rendszer logikus – mondjuk nem is kellett túl sok menüpontot szétosztani –, gyors, jól működik a kábeles képernyőtükrözés, de a felbontástól azért nem kell csodát várni.

Nagy baj nincs ezzel a részben kárpitozott pulttal, a Lodgy-hoz képest nagy az előrelépésForrás: Origo

Ennyit sikerült első nap átvétel után leszűrnöm, és eddig tartott a csend körülöttem. Hazaértem, és a hétvégével jött az igazi teszt: négy gyerekkel és csomagokkal irány a Balaton. Leghátulról az egyik ülést lendületből kivettem, mert eltüntetni nem lehet a padlóban, felhajtva meg azért érezhetően csökkenti a légköbmétereket. Szerencse, hogy alig 10 kilós, vagyis pillekönnyű a szék, amit egyszerű, de nem túl elegáns pőre fém kallantyúrendszerrel lehet kipattintani. A második sor 2/1 arányban dönthető, hátulra én mindig a csomagtartón keresztüli bejutást ajánlom a srácoknak.

Ide inkább gyerekeket ültessünk, a kilátás is korlátozott, de sok hétüléses SUV szűkebb ennél. Van leghátul kartámasz és pohártartóForrás: Origo

Telt háznál szükség lehet a trükkös tetősínre

Szerencsére az ötödik ajtó és maga a nyílás is egész nagy (bár a Lodgy-nál még ennél is nagyobb volt). A második sorba két gyerekülés megy, közöttük még marad hely egy 12 évesnek, de azért ültek már a fiúk ennél nagyvonalúbb járműben is, igaz abban csak a hifi és multimédiarendszer került annyiba, mint egy komplett Jogger. Hat üléssel a csomagtér már azért kompromisszumos, 400 liter körüli (öt üléssel 708, hét üléssel mindössze 160 liter), vagyis szűken, de beférnek a poggyászok. Tudom, én más kategórián vagyok szocializálva, a Combo után minden visszalépésnek tűnik, ami kisebb méretű.

Két üléssorral és egy villanyrollerrel így fest a Jogger bendője. A két összehajtott leghátsó ülést könnyen ki lehet venni, 10-10 kilót nyomnak (a galériában talál képet a műveletről)Forrás: Origo

Lelki szemeim előtt az lebeg, hogyan tudna beférni három bicikli mellé egy hűtő, ha nagyon kéne szállítani. Ha nem elég a Jogger puttonya, ott a zseniális moduláris tetősín rendszer, amit egy pillanat alatt kereszttartóvá lehet átfordítani, és már mehet is fel a boksz a tetejére. Nem tudok róla, hogy máshol lenne ilyen, biztosan fájhat pár magát ötletesnek pozicionáló márka (Skoda, Volvo) mérnökeinek, hogy éppen a Dacia találta ki e megoldást. Persze van a mérlegnek másik serpenyője is, benne egy némileg vitatható, de lesújtó eredménnyel az Euro-NCAP töréstesztjén, erre még visszatérünk.

Kereszttartóvá lehet átforgatni a hosszanti tetősíneket, és máris mehet fel a tetőbox vagy kerékpártartóForrás: Origo

Indulás előtt gyors tankolás, a benzintankba 50, az LPG tartályba (cseppfolyós autógáz) pedig 40 liter fér el, ez a kettő így 1300 kilométer körüli hatótávot eredményez, ami öt balatoni hosszú hétvége, vagy úgy is nézhetjük, hogy egyhuzamban el lehetne érni itthonról Dániáig, ha valakinek ilyesmire lenne indíttatása. Útközben kiderült, hogy a Comfort kivitelből kimaradt a lehajtható asztalka – hiányolták is a gyerekek, miként klímakivezetés és USB töltő is juthatott volna a hátsó sornak, csak egyetlen szivargyújtó csatlakozó van elérhető távolságban az ott ülőknek.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon?

Neked Ajánljuk