Csomagtartóban és árban is veri az Octaviát – Kia Ceed SW 1.0 T-GDI teszt – Origo

A Kia Ceed SW a kategória legnagyobb csomagtartóját és leghosszabb garanciáját kínálja elérhető áron, és még az egyliteres turbómotorral is kellemes társ.

A C-szegmens csinosabb kombijai közé tartozik, főleg a Gold felszereltséghez járó sötétített, krómkeretes oldalablakokkal, tetőszpojlerrel és a LED-es, szép rajzolatú hátsó lámpákkal. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter

Biztosan nehezen hiszik el, de a sok méregdrága, több száz lóerős sportszedán, sportautó és luxus-SUV után bizony felüdülés beülni egy olyan tesztautóba, amiről feltételezhető, hogy talán egy átlagos jövedelmű család is megengedheti magának, ami kerüli a feltűnést, nincs telezsúfolva – többnyire felesleges – kütyükkel és extrákkal, és nem akar többnek tűnni, mint ami. Csak annyit nyújt, amennyi egy modern autótól szükséges, azt viszont egyszerűen, megbízhatóan és jó minőségben.

A Ceed egyike azon kevés alsó-középkategóriás modellnek, amelyben még a gyenge motorokhoz is teljesen független, többlengőkaros hátsó futóművet adnak az olcsó csatolt lengőkaros helyettFotó: Gulyás Péter

Amikor Fóton átvettem az egyliteres motorú Kia Ceed SW-t, úgy éreztem magam, mint az étteremkritikus, aki a Michelin-csillagos éttermek után beül a sarki kifőzdébe egy jó nokedlis marhapörköltre, kovászos uborkával, és elégedetten falatozik.

Már két kombi is van a Ceed családban

A Kia sosem az exhibicionisták választása volt, hanem a gondolkodó embereké, akik a belső értékeket többre tartják a külsőknél, akiknek a hét év garancia nyugalma többet ér a hangzatos márkanévnél. Persze az elmúltkét évtized alatt a márka nagy utat járt be a Pride és a Schuma nevű borzalmaktól a 370 lóerős Stingerig. A „budget” imázst ma már meghagyják a Daciának, inkább a minőségi, de még megfizethető irányba mozdultak el, és az ex-audis Peter Schreyer irányításával a dizájnra is jobban odafigyelnek.

29 centivel hosszabb az ötajtósnál, mind a hátsó túlnyúlást növelteFotó: Gulyás Péter

Nagy meglepetést okozott tavaly, amikor kiderült, hogy az európai sikereik letéteményesét, a Szlovákiában gyártott Ceed családot teljesen átalakítják a harmadik nemzedéknél. Eltörölték a népszerűtlen háromajtóst, helyette Proceed néven már egy menő sportkombit kínálnak, pár hete pedig leleplezték Ceedre épülő XCeedet is, ami a Stonic és a Sportage közötti rést tölti be a márka SUV-kínálatában.

A tigrisorr hűtőmaszk az első Ceed modellfrissítése óta minden Kián ott vanFotó: Gulyás Péter

Megnőtt a fara

Azonban nincs kétségem afelől, hogy a pragmatikus Ceed-vásárlók ezután is a két olcsóbb karosszériaváltozatot, az ötajtóst és a hagyományos kombit (SW) fogják keresni. A korábbi két nemzedéknél 10 Ceed-vásárlóból 4 vett kombit (pedig a szegmens átlaga csak 30 százalék), 10 év alatt így több mint félmillió Ceed SW-t adtak el Európában, ami szép teljesítmény.

A Gold felszereltséghez LED-es hátsó lámpa jár, amelynek sötétben nagyon szép a rajzolataFotó: Gulyás Péter

A harmadik generációs Ceed kombi új, merevebb platformra épül, 2 centivel alacsonyabb, és ennyivel szélesebb is elődjénél, a teljes hossza pedig úgy lett 10 centivel nagyobb, hogy a tengelytávja nem változott, és az első túlnyúlása még csökkent is. Vagyis minden plusz centi a minden a hátsó kerék mögé került, amitől valahogy jobbak lettek az arányai, talán jobban is mutat, mint a kissé suta ferdehátú.

Mekkora is az a csomagtartó?

A 4,6 méteres hossz átlagos érték a kategóriában, viszont a 625 literes csomagtartó egyenesen a legnagyobb, az Octavia kombi 15, a Hyundai i30 kombi 23, a Ford Focus kombi 17, a Seat Leon kombi 38 literrel kínál kevesebbet. Házon belül is az SW a király, az ötajtós Ceednél 230, a Proceednél 31, a régi Ceed SW-nél 72 literrel nagyobb a csomagtere, sőt, még az egy kategóriával nagyobb Optima SW-ét is felülmúlja 83 literrel.

A 625 literes csomagtartó az ötajtós Ceedre 230, a Proceedre 31 litert verFotó: Gulyás Péter

Nemcsak nagy, hanem könnyen pakolható a csomagtartó, a rakodóperem térdmagasságú, van padló alatti nagy rekesz középen és két kisebb kétoldalt, a zacskókat akasztóra tehetjük, a nagyobb tárgyakat kampókkal kifeszített hálóval rögzíthetjük, és a 12 V-os csatlakozó sem hiányzik. Ülésdöntés után sík felület képződik, a kihúzható rolót egy további padló alatti rekeszben lehet tárolni.

Az első Ceed kombinak (amit még cee’d-nek hívtak) volt egy olyan trükkje, amit egyetlen vetélytárs sem tudott: a csomagtérajtó mélyen beleharapott a tető végébe, így nagyobb nyíláson lehetett át lehetett pakolni. Aztán a második generációnál elhagyták ez a megoldást, és most sem tért visszaFotó: Gulyás Péter

Aki viszont többre vágyik, annak a zsebébe kell nyúlnia: a 60/40 helyett a sílécszállításra alkalmas, 40/20/40 arányban, hátul állva is ledönthető üléstámlák csak a 200 ezer forintos Belső színcsomag részeként érhetők el (a műbőr-szövet kárpittal és a hátsó ülésfűtéssel együtt), a prémiumautóknál megszokott csomagrögzítő sínrendszer pedig kizárólag a csúcsot jelentő Platinum felszereltséghez jár.

A műszerfal régimódi, de van, aki pont ezt keresi

A kormány nagyon jó fogású, és széles tartományban állítható, a műszerfal már kétéves Ceedben is kissé ódivatúnak tűnik. A kézi váltó hosszú úton, de pontosan jár. Viszont adaptív tempomat csak az automatához kérhetőFotó: Gulyás Péter

Belül a nagyobb csomagtartót és hátsó fejteret leszámítva minden olyan, mint az ötajtósban, a helykínálat négy felnőtt számára elegendő, a kellően hosszú ülőlapú ülések 1,5 centivel mélyebben vannak, mint az elődben, az összeszerelési minőség példás. Az ízlésesen egyszerű műszerfal könnyedén áttekinthető, a klímát szerencsére nem az érintőképernyőről kell kezelni, mint a francia konkurensekben.

Hosszú úton is kényelmes a vezetőülés, de deréktámasz csak a 200 ezer forintos utazó csomag részeként kapható elektromos kézifékkel együttFotó: Gulyás Péter

Kicsit régimódiak az analóg műszerek és a 7 colos érintőképernyőn futó menürendszer grafikája, de ez már nem lesz így sokáig, mivel hamarosan a Ceedhez is elérhető lesz az Xceed-ben debütált teljesen digitális műszerfal, a 10,25 colos, emelt felbontású központi érintőképernyő és az új UVO Connect fedélzeti menürendszer az online szolgáltatásokkal.

Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a Ceed SW-t!

Neked Ajánljuk