A Tesco és a Penny is magyar tulajdonba kerülhet? – Cáfol a Penny – Portfolio

Orbán Viktor miniszterelnök fogalmazott még úgy 2016 őszén, hogy

Négy olyan terület létezik, ahol muszáj elérni, hogy a hazai tőke a nemzetközi fölé nőjjön. Ezek a média, a bankok, az energia és a kiskereskedelmi hálózat. Hárommal megvagyunk, a negyedikbe beletörött a fogunk. Kénytelenek vagyunk ezért új ötleteken dolgozni.

A KSH adatai szerint 2020-ban az élelmiszer jellegű vegyes kereskedelem összesített magyarországi forgalma közel 4 600 milliárd forint volt. Ebből durván 600 milliárd forinton osztozhatnak a kisebb, jellemzően magyar boltok, míg a három nagy magyar lánc (Coop, CBA és Real) összesített teljesítménye körülbelül 1300 milliárd forint lehet. Ez összesen mintegy 1900 milliárd forint volt tavaly, bár ezek csak durva közelítő értékek. A cél tehát ennek a növelése lenne.

A Tesco kivonulása már évek óta téma, de a társaság megerősítette a G7 felé, hogy a társaság nem eladó, hosszú távon is elkötelezett a magyar piac iránt. A Penny Market szintén hasonló nyilatkozatot tett.

A Penny Market piaci értéke 65-85 milliárd forint lehet, míg a Tesco 270-350 milliárdot, az Auchan pedig 100-130 milliárd forintot érhet – írja a lap, bár megjegyzi, hogy utóbbi erősen felülbecsült összeg lehet, mivel a hipermarketeket az iparági átlagnál sokkal rosszabbul árazza a piac. Emiatt az Auchan esetében a cég értéke inkább 70-100 milliárd forint lehet.

Ha azonban magyar többségi kézbe kerülnének ezek a láncok, akkor nehéz elképzelni, hogy ugyanabban a beszerzési és forgalmazási modellben maradhatnának meg. A magyarosítás így nem feltétlenül csak pénzügy kérdés, mivel ez mit sem érhet, ha utána ezeket nem tudják a külföldi multik mintájára működtetni. A magyar láncok pedig az elmúlt évtizedekben nem tudtak érdemben ebbe az irányba elmozdulni, ez térvesztésük egyik fő oka. Arra azonban jó eszköz a magyar tulajdonlás, hogy a kisebb magyar élelmiszeripari cégek termékeinek is legyen biztos piaca.

UPDATE: a Penny szerkesztőségünkhöz eljuttatott reakcióját közöljük alább:

“A Penny magyarországi hálózata nem eladó. Nem folynak olyan potenciális tranzakcióval vagy felvásárlással kapcsolatos megbeszélések sem, amelyek közvetlenül érinthetnék a Penny magyarországi üzlethálózatát. 

Az üzletlánc életében a folyamatos megújulás és fejlődés a jellemző az elmúlt években és jelenleg is. A korábbi Penny Market márkanévből elhagytuk a „Market” szót és a Penny márkanevet használjuk. Üzleteinket folyamatosan modernizáljuk. A Penny Magyarország egyik legrégebbi diszkont üzletlánca, ahol közel 4700 munkavállalót foglalkoztatunk 226 üzletünkben és három logisztikai központunkban. Jelenleg egy 30 000 négyzetméteres beruházás is folyik a jövő tavasszal kibővülő karcagi elosztóközpontunkban.”

Címlapkép: MTI Fotó/Soós Lajos

Neked Ajánljuk