[Teszt] Sniper Elite 5 – Gamer365

Öregszünk, öregszünk: ennek egyik biztos jele az, hogy első pillantásra nehezen tűnt hihetőnek, hogy Karl Fairburne, a komor amerikai-német mesterlövész már tizenhét éve osztogatja a fejlövéseket az arra érdemesült germán (és egyéb) katonáknak. Pedig tényleg így van, az első, 2005-ben megjelent Sniper Elite a maga idejében kellemes, hangulatos, jól összerakott, de határozottan B kategóriás produkciós értékekkel bíró mesterlövészkedős játék volt, amiről nem mondtad volna meg, hogy bő másfél évtizeddel később már az ötödik résznél (és jó pár zombis mellékágnál) tart majd, és egy kifejezetten népszerű AA kategóriás szériává növi ki magát.

A tizenhét év alatt Fairburne megjárta Berlint, lövöldözött Észak-Afrikában és Itáliában, most pedig Franciaországba látogat – vagyis Karl barátunk lassan annyi titkos hadművelet sikeréért tehető felelőssé, mint Sam Fisher. A Halász Samu párhuzam nem véletlen, a harmadik résztől ugyanis a Sniper Elite csendben újraértelmezte magát mesterlövészes játékból kifejezetten nagy, és (részben) nyitott pályákkal operáló lopakodós akciójátékká – ha a harmadik rész ennek az útnak az elejét jelentette, az ötödik felvonás már a sokadik kilométerkőnél tart.

Ami nem jelenti azt, hogy a távcsöves puskát nem fogod használni az ötödik részben – fogod, nagyon is, ha úgy tartja úri kedved (valószínűleg) az egész játék végigtolható úgy, hogy a puskán (és a késeden) kívül nem használsz semmi mást. A ötödik epizód sokkal inkább a lehetőségek játéka: támadhatsz távolról, osonkodhatsz közelről, szúrhatsz késsel, lőhetsz fejest pisztollyal, sőt, ha a szükség (vagy a vérszomjad) úgy hozza, előkerülhet a jó öreg SMG is némi rambózás céljából. Utóbbi azért erősen feltételes mód, mert egy ilyen típusú játékban egyrészt nem elegáns, másrészt egy komolyabb riasztásnál általában a nyakadra rántod a fél pályát, aminek az esetek döntő többségében csúnya (mármint: részedről csúnya) vége lesz. Szerencsére az ötödik rész továbbra is példás gyakorisággal tud autosavelni, ezt a segítséget igénybe véve annyira nem fájdalmas a halál.

Apropó, halál: az SP5 sztorija, karakterei és párbeszédei továbbra is haláliak. Mármint: halálian semmilyenek és unalmasak, szegény Karl maga a megtestesült karizma-vákum, a köré dobált szereplők pedig kínosan üres dialógokat adnak elő rossz színészek tolmácsolásban. Tulajdonképpen nincs ezzel semmi baj, a Sniper Elite mindig is ilyen volt, a Rebellion láthatóan (gyenge) kifogásnak használja a sztorit és a karaktereket arra, hogy Karl újra és újra nácikra lövöldözhessen.

Maga a konkrét játékmenet nagyon (naaagyooon) hasonlít a negyedik részre, csak minden (valamennyivel) szebb, több és nagyobb. A pályák nagyok, és továbbra is kvázi nyitottak, ami azt jelenti, hogy a térképre pillantva, minden instant bejárhatónak tűnik, a gyakorlatban azonban határozottan korlátos a haladásod, a nagy pálya kisebb területekre van szabdalva, néha zavaróan mesterséges akadályokkal – hogy van az, hogy a (most már) mindenféle indákon is ügyesen mászó Karl nem tud átugrani egy egyméteres kőfalat?

Amiből lényegesen többet kapunk: a pályákon elhelyezett feladatok mennyisége. A fő objektívák itt tényleg csak a cseresznyét jelentik a habostorta tetején, mellékküldetéseket kaphatunk már az elején, és fedezhetünk fel továbbiakat misszió közepén, többféle rejtett tárgyra vadászhatunk (amik aztán adott esetben további feladatokhoz vezethetnek). A Sniper Elite 5 kilenc pályája első blikkre nem tűnik soknak, pedig az: egy-egy pályán simán órákat lehet eltölteni, annyi a teendő – és mivel a percről-percre gameplay élvezetes, ezeket soha nem érzed a nyakadba akasztott tehernek.

A fegyver-fejlesztés alaposat fejlődött a negyedik epizód (meglehetősen egyszerű) lehetőségeihez képest. A pályákon elszór munkapadokon állhatunk neki fegyvert módosítgatni, és nem csak a puskánkról van szó, a komplett arzenálunkhoz hozzányúlhatunk. Méghozzá alaposan, nincs olyan (fontos) része a fegyvereidnek, amit ne cserélhetnél le – komolyan eltérő variációkat lehet így létrehozni, és tényleg a játéksítusodhoz alakíthatod a fegyvereidet. Itt érdemes megjegyezni, hogy az ötödik rész másként kezeli a fegyverek zajszintjét, mint korábban. A hangtompító felszerlése a hasonló játékokban általában azt jelenti, hogy onnantól te vagy Csendes Csabi – de nem itt, a különféle fegyverek (és a tompítók is) különböző zaj-profillal rendelkeznek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy látod, hogy meddig hallatszik el a hangjuk. Ez, a megszokott külső hang-maszkolással, és az opcionális szubszonikus lövedékekkel kombinálva tovább mélyíti a taktikai lehetőségeket.

Vizuális szempontból a Sniper Elite 5 rendben van, de semmi különös, tipikus cross-gen játékot kapunk, nem őt fogod mutogatni a haveroknak „megérte ám PlayStation 5-öt és / vagy Xbox Series X-et venni!” felkiáltással. A játék sztárja ezen a területen még mindig a második részben debütáló röntgen gyilok-kamera, ami továbbra is szadisztikus élvezeteket kínál, és ezúttal nem csak a puskalövések, hanem a pisztoly (bocsánat: maroklőfegyver) és az SMG találatok is előhozhatják. Szubjektív vélemény: a negyedik rész hasonló opciója nekem jobban tetszett, letisztultabb volt, itt zavaróan sok a vér, eltakarja a lényeget: a gyönyörűséges szerv- és csonttrancsírt…. izé, a bónusz anatómia-leckét, természetesen, aminek a kíméletlen erőszak csak fájdalmasan szükséges velejárója.

Végül pedig ott a multiplayer, ami egy részről hozza a kötelező (Survival, Co-op, és többféle alap PvP mód), másrészről pedig ott az Axis Invasion Mode, ami csodálatos. Azt nyújtja, amit a neve is sejtet: betámadhatod egy játékos SP kampányát (ha engedélyezi, persze), és egymásra fogtok vadászni. Az eredmény: ajakharapdálósan izgalmas macska-egér játék, melynek hangulata erősen idézi Jean-Jacques Annaud háborús klasszikusát, az Ellenség a kapuknál-t. Mindenképpen próbáld ki, az ötödik rész újdonságainak tán legjobbja.

A Sniper Elite 5 nem sokat újít, és pláne: nem keveri újra a formulát, de amit tesz vele, azt tisztességgel, és kellő alapossággal teszi. Ha csak most ismerkedsz a szériával, bátran kezd ezzel, a sztori sosem számított, játékmenet és tartalom szempontjából pedig az ötödik rész adja (eddig) a legtöbbet.

Pontosan

8

Platform: Xbox One / Series (tesztelt), PlayStation 4 / 5, PC | Kiadó: Rebellion | Fejlesztő: Rebellion | Megjelenés: 2022. május 26. | Ár: kb. 18000 Ft

Neked Ajánljuk