[Re:] [Jack Hunter:] Egy cikk a gépjárművezetőknek (is) – Gamepod

Tök jó a téma felvetés!

@Hieronymus: Itt egy nagyon jó összefoglaló arról, hogy milyen feltételek mellett haladhat előre a motoros: klikk

Egyetértek, hogy a motorosnak tisztában kell lennie az autósok korlátaival. És sosem várnám el, hogy egy széles jármű (kisteherautó, busz, stb) utat hagyjon a motorosnak. Ugyanakkor sok autós sportot űz abból, hogy ellehetetleníti a motoros előrehaladását, pedig a KRESZ alapján ez nem lenne szabad. A cikkben:

“a KRESZ 25. paragrafusa szerint kötelező a lehetőséghez mérten az úttest jobb szélére húzódniuk, azaz tényleg szabály kötelezi őket arra, hogy ne a felezővonalat centizve, össze-vissza sorakozzanak fel a lámpák előtt, de a többség ezt mintha elfelejtette volna…”

Autós, motoros és biciklis oldalon is gyakran megfordulok. Főleg motorozni szeretek, így most ebből a szemszögből írnék néhány tapasztalatot.

Sajnos igaz, hogy sok motoros viselkedik nagyon felelőtlenül az utakon. A saját tapasztalatom szerint az autósok sem különbek. Mindkát csoportban vannak idióták.

Alapvetően óvatos és szabálykövető ember vagyok. Motoron ez fokozottan igaz, mert a legkisebb hibának is végzetes következménye lehet. Nem szeretem átlépni a megengedett sebességhatárt. Olyan helyen élek, ahol ezt súlyosan büntetik is. Cserébe nyugodtabb és kiszámíthatóbb a közlekedés.
Augusztus elején motorral mentem haza. Az otthon töltött kb 10 napő alatt legalább egy olyan esettel találkoztam naponta, ahol szabályosan közlekedtem és mégis halálos kimenetelű balesetet szenvedtem volna, ha nem vagyok óvatos. Mindezt azért, mert mindig van olyan, aki jobban siet. Pár ilyen esetet szeretnék megosztani veletek is:

#1
Sopronból tartottam Győr felé, közúton. Lakott területen belül haladtam, egy másik autó mögött 50-es tempóval, amikor nagy füsttel lőtt ki egy szakadt Skoda Octavia mögülünk. Zebrán előzőtt, kb 80 km/óra sebességgel. Itt, szerencsére, senki testi épsége nem forgott kockán.

#2
Utassal túráztam aznap Zirc környékén. Kb 1 héttel voltunk a tragikus baleset utn, ahol egy türelmetlen sofőr két motorost gázolt halálra ugyanezen a szakaszon. (hír)
Ugyanezen a szakaszon haladtunk 90 km/óra körüli tempóval, amikor egy kisteherautó elkezdett előzni egy másikat. Elég közel voltunk és láttam, hogy necces lesz a vége. Alapból el szoktam venni a gázt. Lassultunk 60-ig, majd ráfékeztem 50-re. Pár méter híja volt, hogy nem kenődtünk fel az előző kisteherautóra. Dudáltam és mutogattam is neki. A sofőr egy vállrántással elintézte. Nem értem, hogy miért nem lehet visszasorolni, ha látja, hogy jönnek szembe.

Ha szabályosan közlekedem tovább, akkor most nem biztos, hogy meg tudnám írni ezt a bejegyzést.

#3
32-es úton megyek. Ismét 90 körüli tempóban. Aznap akkora szél volt, hogy inkább lejöttem a pályáról, mert dobálta motort. Nem akartam gyorsan menni.

Hosszú egyenesben jön két traktor szembe. Autósok előznek.
Kibújik egy autós.
Jön a második – itt visszavettem a gázt.
A harmadik autósnál már dudáltam és reflektoroztam – lábam a féken.
A negyedik jármű ismét egy kisteherautó volt. Úgy gondolta, hogy még befér. Ismét fékeznem kellett. A sofőr reakciója ebben az esetben is egy vállrántás volt.
Még a traktorosok is lélegzet-visszafojtva nézték, hogy mi fog történni. Később mutogatták nekem, hogy ezek a autósok nem normálisak.

Ha nem lassítok, akkor ebben a helyzetben is én húzom a rövidebbet.

#4
Néhány kilométerrel vagyunk a harmadik történet után. Szintén 32-es út, szintén hosszú egyenes. Az egyenes végén egy balos kanyar, majd település. A település felőle jövők számára ez egy beláthatatlan ív.
Megjelent a kanyarban egy autó a szembe sávban. Megszólalt bennem valami. Ugyan veszélynek még nem volt jele, de már visszavettem a gázból. Az autós mögül kicsapódott egy másik kocsi. A, számára, beláthatatlan kanyarban előzve. Én ekkor már hevesen a féken voltam, de láttam, hogy nem tudnám elkerülni a csattanást. Az egyetlen szerencsém az volt, hogy az én oldalamon jött egy buszöböl, ahova félre tudtam húzódni, hogy elkerüljem a balesetet.

Az autós reakciója ismét egy vállrántás volt.

Összegezve azt tudnám mondnai, hogy:
Mindig van, aki jobban siet.
Gyakran a vétlen sofőr húzza a rövidebbet
Az emberi élet értéke a magyar utakon egy vállrántás.
Nagyon furcsa, hogy ezek a siető emberek nem képesek mérlegelni a helyzetet és visszasorolni, hogy ne okozzanak balesetet.
Volna mit tanulni más országok közlekedési kultúrájából legyen szó bármilyen közlekedési eszközről.

Neked Ajánljuk