Meghalt Ambrus Kyri – Index.hu

Meghalt Ambrus Kyri táncdal-énekesnő, a hatvanas évek első hazai tinisztárja, a táncdalfesztiválok állandó üdvöskéje, aki a szocialista országokban is  jelentős nemzetközi karriert futott be. 

Ennél az új divatnál újabbat még nem találsz,

hogy milyen féktelen és érdekes e furcsa tánc.

Most majd a régiektől egy darabig eltekintsz,

mert csak a twist, twist, twist, csakis a twist.  

– énekelte a barna hajú, barna szemű, rendkívül csinos énekes a Hungaroton Classic albumán egyik legmozgalmasabb dalában, a kontinensen végigsöprő új tánc divathullámát, lendületes csípőcsavarását  és fülledt erotikáját hirdetve. Ma már inkább csak az idősebbek emlékeznek az 1945. február 4-én Margit néven született énekesnőre, akit a Kádár-korszak monopóliumhelyzettel bíró könnyűzenei nagyhatalma, az ORI, az Országos Rendező Iroda munkatársa még érettségi előtt fedezett fel, s akit később a magyar Rita Pavone-ként emlegettek. (Az olasz énekesnő szintén táncdalfesztiválon tűnt fel.)

Ambrus Kyri a 70-es években végigturnézta a keleti blokkot, énekelt az NDK-ban, Jugoszláviában, Csehszlovákiában és a Szovjetunióban, megjelenésével, éneklési, előadóművészi stílusával korának tipikus nőfiguráját, majd áhított nőideálját testesítette meg. 

1972-ig minden Táncdalfesztiválon indult, 1967-ben Fenyvesi Gabival megosztott harmadik lett a Nappalok és éjszakák című dalával. Két évvel korábban az Intervíziós Dalversenyen a Hiszem, ha akarom című slágerét a zsűri különdíjjal jutalmazta.

Olyan slágerek fűződnek nevéhez, mint az Ilyen a twist, az Elment a papa, mama, a Nem híres dzsesszénekes, de Aradszky Lászlóval is énekelt duetteket, például az Állatkerti sétát vagy a Bombajót. Sokak szerint a Fehér házikó volt a leghíresebb dala.

Igen korán, a 70-es években visszavonult a színpadtól, a 80-as évektől könnyűzenei műsorokat vezetett a Magyar Rádióban, köztük a Magnóról magnóra, a Könnyűzenei koktél és a Magnósok, figyelem! című adásokat, de az 1993-as nagy rádiós, Csúcs László nevéhez köthető leépítési hullám őt se kímélte. 

Néhány évvel ezelőtt egy internetes portálnak adott interjúban keserűen mesélte, hogy akkoriban nem az énekes, hanem a dal versenyzett, és ő sosem került bele abba a körbe, ahol az igazán jó dalokat osztották. 

Slágereit elég hamar elfeledték és azt sem mondhatjuk, hogy egy ország énekelte őket. A hatvanas évek végén a Koncz Zsuzsa, Kovács Kati, és Zalatnay Cini nevével fémjelzett beat generáció hódított magának egyre nagyobb teret és közönséget, viszont mindenképp egy életérzést testesített meg, neve kihagyhatatlan a hazai könnyűzene történetében. 

Tarr Béla 1982-es ikonikus filmjében, a Panelkapcsolatban játszott testhezálló szerepet, énekes-műsorvezetőt alakított. 

(Borítókép: Ambrus Kyri 1984. május 8-án. Fotó: Hámor Szabolcs / MTI)

Neked Ajánljuk